Omzetvolume horeca daalt flink

Omzetvolume horeca daalt flink

De horeca heeft in het tweede kwartaal minder verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Het volume daalde met 3,5 procent. De prijzen stegen met 4,1 procent, hetgeen resulteerde in een omzetstijging van 0,5 procent.

Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag bekend. Het zou volgens CBS-econoom Michiel Vergeer ‘wellicht een eerste signaal kunnen zijn dat het gedaalde consumentenvertrouwen de consumentenbestedingen beïnvloedt’.

Het is het vierde kwartaal op rij dat het volume afneemt. De daling is beduidend groter dan in voorgaande kwartalen. ‘De cijfers vallen tegen. De vertraging in de economie zien we nu terug in de horeca’, aldus Vergeer.

Restaurants en cafetaria’s moesten in het tweede kwartaal, in tegenstelling tot de overige branches in de horeca, genoegen nemen met een omzetdaling. De omzet daalde met 1,6 procent. De prijzen stegen gemiddeld met 3,9 procent. Hierdoor kwam het omzetvolume 5,3 procent lager uit dan een jaar eerder.

De hotels boekten in het tweede kwartaal opnieuw het beste resultaat van alle branches in de horeca. De omzet nam met 4,8 procent toe in vergelijking met een jaar eerder.

Cafés realiseerden een bescheiden omzetgroei van 0,4 procent. De prijzen lagen in het tweede kwartaal 3,5 procent hoger, het omzetvolume daalde met 3 procent.