nieuws

Ophef over oproep KHN om boycot American Express

Hotel

De oproep tot een boycot voor American Express door KHN-hotelman Frans Hazen heeft kwaad bloed gezet bij restauranthouders. Diverse restaurateurs, waaronder prominente ondernemers als Bert van der Leden en Patrick van Zuiden, zijn uiterst ongeluk met de uitspraak van Hazen.

Ophef over oproep KHN om boycot American Express

Van der Leden, eigenaar van IQ Creative, zegt zelfs witheet te zijn. ‘Voor de restaurants is het een drama wat er nu gebeurt. Dit levert schade op voor de hele restaurantsector. Als je weet wat American Express betekent voor de restaurants. De Restaurant Week heeft sommige restaurants door een moeilijke maand geholpen.’

Van der Leden vervolgt: ‘Ze maken veel promotie, zorgen voor prachtige flyers. Gratis! Je haalt er een publiek mee wat je met een advertentie nooit lukt. Het is logisch dat ze daarvoor meer commissie nodig hebben dan Visa en Master Card. Maar die doen helemaal niks voor je. Als er een dispuut is, kiezen die de zijde van de klant’.

Chantage

Hazen zegt dat hij American Express heeft gewaarschuwd, vervolgt Van der Leden. ‘Als ze niet meewerken, maak ik de strijd publiekelijk heeft hij tegen American Express gezegd. Dat is chantage. Zo ga je niet met volwassen mensen om. Ik vind het een schandaal. Ik ben helemaal niet bevriend met American Express, maar dit kan niet. Ik vind dit zo onkies.’

‘Ik heb overleg gevoerd met Paul Hermanides (KHN afd. Amsterdam) en Gijsbert Bianchi (sectorvoorzitter restaurants). Ik wil dat het hoofdbestuur van KHN stappen onderneemt en dat er een publiekelijke rectificatie komt. Zo niet, dan zeg ik mijn lidmaatschap op.’.

Patrick van Zuiden, eigenaar van restaurant Savarin in Rijswijk en voorzitter van restaurantclub JRE, doet de uitspraken over American Express af als ‘jammer’. Van Zuiden zegt dat American Express duurder is ‘maar wel waar voor je geld’.

Te hoge tarieven

‘In deze tijd is het dus heel gevaarlijk om een barrière op te bouwen die consumenten ervan weerhoudt jouw locatie te kiezen’, aldus Van Zuiden in een reactie op MissetHoreca.nl.

Frans Hazen deed afgelopen weekend in De Telegraaf een oproep aan hoteliers om American Express te boycotten. Hij hoopt dat hoteliers hotelgasten oproepen om niet meer te betalen met American Express. Hazen deed zijn oproep omdat volgens de hotelman de creditcardmaatschappij te hoge tarieven zou berekenen. Direct na publicatie van het bericht op MissetHoreca.nl stroomden de reacties van horecaondernemers binnen.

In een reactie in Het Financieele Dagblad waarschuwde American Express de hotels voor klantverlies bij weigering van hun kaart. Verder ontkende American Express dat er onderhandelingen zijn geweest met KHN over hun tarieven. ‘We hebben alleen uitleg gegeven over onze tarieven’, aldus een woordvoerder van de creditcardmaatschappij in de zakenkrant.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels