nieuws

Roomservice neemt vlucht

Hotel

Roomservice in hotels is in vijftien jaar van verplicht nummer uitgegroeid tot wezenlijk onderdeel van de gastvriendelijkheid van tophotels. In veel hotels kan nog heel veel verbeteren op dit gebied, maar soms prijken ware topgerechten op de kamerkaart, en heeft de roomservice meer weg van een privédiner.

Roomservice neemt vlucht

Martha Gaughen zit al 24 jaar in de reisbranche en ziet de laatste jaren een kentering. ‘Roomservice is niet langer bedoeld voor eenzame zakenlui of giechelende stelletjes in bedjas’, zegt ze op de website van zakenblad Forbes. ‘Nu draait het meer om het eten, service en de sfeer eromheen.’

Gaughen spreekt vooral over het topsegment in de hotellerie. Uiteraard voeren ook daar nog veel hotels beproefde roomserviceklassiekers als de hamburger, garnalencocktail en club sandwich op hun kaart. Toch worden regelmatig ook exclusieve en innovatieve kamergerechten geboden, bereid door sterrenchefs van de aan het hotel verbonden toprestaurants.

In een enkel geval komt een ober zelfs de tafel dekken op de kamer of bijbehorend terras. Dit geldt volgens Gaughen vooral voor resorts, die volgens haar meer inspelen op de beleving en de setting van de roomservice, ook in de hoop zo meer fooien te genereren.

Forbes maakte onderstaand overzicht van exclusieve roomservices.

Le Taha’a Island Resort in Frans Polinesië biedt haar gasten een zeer exclusief ‘Romantisch melkwegdiner’, geserveerd op het terras van de bungalow van de gast. Voonamelijk vis, en geflankeerd door een fles Fumé Pouilly Silex uit de Loire. De prijs voor dit ‘sterrendiner’ varieert van 286 tot 368 euro per persoon.

Philippe Legendre, chef van Le Cinq in het Four Seasons George V in Parijs, biedt zijn gasten voor 118 euro ‘waterkersnirvana’: Waterkerscrèmesoep met Sevrugakaviaar uit de Kaspische Zee. Volgens Legendre het best te combineren met Dom Ruinart blanc de blanc Champagne.

Eric Chavot, de franse chef van Capital in Londen, creëerde een schotel met zeetong, ingewreven met Franse kruiden en geserveerd met ganzenlever en zwarte truffel. De prijs ontstijgt roomserviceniveau: 77 euro.

Topchef Raymond Blanc van Le Manoir aux Quat’ Saisons in Oxford biedt met de lijn gevangen zeerbaars, gebakken op de plancha en geserveerd met bok choi, bloemkoolpuree en, afhankelijk van het seizoen, mosselen met rode wijnsaus of langoustines met steranijs. Prijs: 60 euro.

In het Metropolitan in Londen is een traditionele Japanse bentobox van restaurant Nobu verkrijgbaar voor 35 euro. In die box tonijnsashimi, gebakken groenten, kipspies, kabeljauw en een assortiment sushi.

Een intiem resort op het Caribische eiland St. Lucia serveert Soufriere Cocoa Boat Lamb, gemarineerde lamsrack met cajunkruiden en rode wijnsaus. Prijs: 24 euro.

Designhotel Omm in Barcelona heeft chef Jean Roca van restaurant Moo een speciale catalaanse steak tartare laten maken. Het vlees wordt op kamertemperatuur gepresenteerd met mosterd-ijs, en op het bord naast het vlees liggen verschillende specerijeen die de gast naar smaak kan toevoegen. Dit klassieke gerecht met een moderne draai kost 20 euro.

Small Luxury Hotel The Kristiania in Lech, Oostenrijk heeft als dessert ‘Kaiserschmarrn’ op de roomservicekaart. Pannenkoekachtige brokken met poedersuiker en pruimencompôte voor 16 euro. Drankadvies: Wiener Melange-koffie.

Het Chambers Hotel kan naar eigen zeggen de slakken niet aanslepen voor hun Escargotrisotto met zwarte truffel. Prijs: 15 euro.

Op bestelling, 48 uur vantevoren, levert chef Patricia Williams van restaurant District in het Musehotel in New York ijs in smaken die de gast zelf kan aangeven. Alle smaken worden volledig naar specificaties van de gast gemaakt, de vreemdste smaken tot nu toe zijn togarishi-mint en tamarinde. Prijs: 10 euro per portie plus 4 euro voor elk ingrediënt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels