Schipholse horeca maakt overuren

Schipholse horeca maakt overuren

De horeca op Schiphol draait dit weekeinde op volle toeren om de massale toestroom van vakantiegangers te verwerken. Het bedrijf HMSHost, dat de 65 verkooppunten op de luchthaven bestiert, voert ruimere openingstijden in en trekt extra personeel aan om de piek in het vakantieverkeer op te vangen.

Schiphol beleeft zaterdag met iets meer dan 150.000 passagiers voor de derde maal op rij een van de drukste weekeinden van het jaar. Voor de horeca op de luchthaven betekent dit aanpoten, erkent een woordvoerster van HMSHost. ,,Vanwege de drukte gaan we extra vroeg open en later dicht. Er zijn natuurlijk ook altijd horecalocaties 24 uur per dag open, zowel voor als na de paspoortcontrole'', vertelt ze.

Om lange rijen te voorkomen zet het horecabedrijf extra keuken- en bedieningspersoneel in. ,,We beschikken over een groot bestand flexwerkers en vakantiekrachten. Die hebben allemaal een gastvrijheidstraining afgerond om vakantiegangers, die een andere benadering vergen dan zakenreizigers, zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn.''

Volgens de woordvoerster is de zomerperiode ondanks de drukte wel speciaal voor het horecapersoneel. ,,In de zomer zijn er meer vakantiegangers. Die hebben er zin in en nemen een positief gevoel mee naar de luchthaven. Ze hebben ook minder haast en nemen uitgebreid de tijd voor een kop koffie of een diner. Dat maakt het voor ons vaak een leuke periode om te werken. Dit brengt een positieve sfeer met zich mee, heel anders dan bijvoorbeeld de drukte op Schiphol die recent ontstond als gevolg van de aswolk en het vliegverbod.''

Het is al het derde weekeinde op rij dat het extra druk is op Schiphol door de vakantieperiode. De drukste dag was dit jaar vrijdag 16 juli met 160.000 passagiers. Volgens de woordvoerster van HMSHost is tot nu toe alles goed gegaan. ,,We zijn goed voorbereid en we hebben de afgelopen twee weekeinden de zomerperiode al mogen ervaren.''