Yotel ziet Schiphol als springplank voor wereld

Yotel ziet Schiphol als springplank voor wereld

De deze week op Schiphol geopende vestiging van Yotel moet de springplank naar de rest van de wereld vormen voor het Engelse hotelconcept. Dit zei Yotel ceo Gerard Greene bij de opening op de luchthaven.

‘Het was voor ons heel belangrijk op het Europese vasteland te zitten. Hiermee zijn we internationaal, en kunnen we het concept gaan uitrollen.’

Greene en zijn compagnon Simon Woodroffe, inspirator en bedenker van Yotel en Yo! Sushi, spreken nu al over uitbreiding van het hotel op Schiphol. Nu telt het 57 kamers, als het aan Woodroffe ligt moet dat minstens verdubbelen. ‘We denken groot. We hebben nu drie hotels, maar die zien we als een soort miniversies, prototypes eigenlijk. In de toekomst willen we hotels met 200 tot wel 1000 kamers.’

Dat is mogelijk omdat een Yotel veel minder ruimte in beslag neemt als een regulier hotel, met kamers van 7 tot 12 vierkante meter.

Voorlopig blijft de focus van Yotel op vliegvelden. ‘Binnen drie tot vijf jaar willen we op alle grote luchthavens ter wereld zitten. Yotel Schiphol is ons eerste hotel achter de douane. Als dat bevalt, zullen we dat meer doen. Maar het zou me ook niet verbazen als we op Schiphol binnen afzienbare tijd ook een hotel aan landside openen.’

Toch denken Woodroffe en Greene verder dan alleen vliegvelden. ‘We willen ook een aantal stadshotels in de centra van grote steden. We denken daarbij wereldwijd, van Europa tot Amerika en Hongkong', zegt Woodroffe. 'We mikken erop bij de top tien hotelmerken van de wereld te gaan horen.'

Bij de uitrol in Europa gaat Yotel Schiphol gm Martijn Beekhuis een prominente rol spelen, alleen wat de plannen in Europa precies zijn, en welke rol hij speelt, kan Beekhuis nog niet zeggen. ‘Maar we komen er aan. De komende maanden moet er meer duidelijk worden en zullen we zeker van ons laten horen.’

Bekijk hier de reportage van de opening van Yotel Schiphol en een interview met Simon Woodroffe

Bekijk hier een interview met gm Martijn Beekhuis

Meer berichten over Yotel: