Ook volgens KPMG is bezetting en kamerprijs gestegen

Ook volgens KPMG is bezetting en kamerprijs gestegen

De gemiddelde bezettingsgraad in de Nederlandse hotels vorig jaar licht is gestegen, van 63,6 procent in 2010 naar 65,2 procent in 2011. Ook de gemiddelde kamerprijs steeg, van 87 naar 90 euro. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder bijna driehonderd drie-, vier- en vijfsterrenhotels.

Net als ING en Horwath, kwam ook KPMG met een rapport over de hotelbranche in Nederland. Volgens hun onderzoek is de bezettingsgraad in 2011 met 1,6 procentpunt gestegen tot 65,2 procent. De gemiddelde kamerprijs nam toe met 3,4 procent tot 90 euro.

RevPAR stijgt gemiddeld iets, maar wederom niet bij de viersterren: van 61 naar 58.

De gemiddelde opbrengst per kamer daalde echter met een schokkende veertien procent.

Niveau 2009

De gemiddelde kamerprijs is in 2011 met 90 euro weer op hetzelfde niveau als 2009. In 2010 was die gemiddelde prijs 87 euro. In het vijfsterrensegment stijgt de prijs het hardst, van 189 euro in 2010 naar 216 in 2011. Viersterren zakt iets, van 91 naar 88 euro. Dit komt voor een deel doordat het percentage boekingen via OTA’s in dit segment het grootst is.

Boekingen uit direct contact en via de eigen site zijn afgenomen van 46% in 2009 tot 34% in 2011. Aan de andere kant is het aandeel van de OTA’s in de reserveringsmarkt toegenomen van 20 naar 26 procent. De veilingsites tekenen voor nog geen drie procent.

Bijna driekwart van de onderzochte hotels heeft zich voorgenomen het komend jaar meer boekingen via de eigen website te genereren om zo de hoge kosten van intermediairs, vaak vijftien tot twintig procent, te vermijden.

Social Media

Steeds meer hotels onderkennen het belang van sociale media. Ruim de helft van de hotels heeft op dit moment een medewerker in dienst die zich fulltime en specifiek bezighoudt met sociale media om de gastenbeleving te verbeteren.

Om de gastenbeleving verder te verbeteren vindt bijna zeventig procent van de hotels dat draadloos internet overal voor de hotelgast beschikbaar zou moeten zijn. Ondanks het toenemend belang van de beschikbaarheid van internet, heeft slechts twintig procent van de hotels een medewerker in dienst die de gasten kan helpen met mogelijke IT-problemen.