Na oriëntatie op boekingssites naar eigen site hotel

Na oriëntatie op boekingssites naar eigen site hotel

Uit onderzoek blijkt dat 90 procent van de consumenten die op zoek is naar een hotelkamer na oriëntatie op grote sites als Booking.com en Expedia.com naar de eigen site gaat van de hotels om daar het aanbod te bekijken. Dat zegt Dirk Leysen van Winner Hotel Software op de Horecava.

‘Ondanks dat ze op de sites van de hotels komen, boeken ze toch vaak bij boekingssites. Daar zit een pijnpunt voor de horeca’, Aldus Leysen.

Volgens Leysen neemt de macht van boekingssites en dat betekent werk aan de winkel voor hoteliers. ‘Ze zullen moeten proberen boekingen om te buigen van boekingssites naar eigen site. Misschien dat er regelgeving kan komen om zo de hoteliers te helpen. Overheid zou bijvoorbeeld kunnen verbieden dat de boekingssites de laagste prijs kunnen eisen. Als hotelier moet je weer baas in eigen huis worden’.

Naast een goede eigen website en goede zoekmachineoptimalisatie speelt ook sociale media een rol in het realiseren van meer boekingen via eigen site. Leysen: ‘Op je fanpage op Facebook kun je een applicatie plaatsen waarmee mensen direct een kamer kunnen boeken. Ze kunnen het ook heel gemakkelijk kenbaar maken onder hun vrienden op Facebook. Hiermee ga je om boekingssites om en zorg je voor promotie van jouw hotel op Facebook.’