Overheid moet toerisme als economische kans zien

Overheid moet toerisme als economische kans zien

Overheden moeten het economisch belang van reizen en toerisme beter leren inzien. Hotels spelen een belangrijke rol in het bevorderen van dat toerisme en dragen daarmee bij aan de economische groei van een land. Dat zei een aantal ceo's van grote ketens op IHIF in Berlijn.

Vier CEO's zaten op IHIF (International Hotel Investment Forum) samen in een paneldiscussie over de rol van de reis- en toerismebranche op het wereldtoneel. Chris Nasette van Hilton Worldwide, Richard Solomons van IHG, Arne Sorensen van Marriott en Frits van Paasschen van Starwood gingen met elkaar in gesprek.

Nasetta vindt onder meer dat visa sneller moeten worden verstrekt. 'De drang van mensen om te reizen is er toch wel.'

De Nederlander Van Paaschen zegt dat toerisme voor veel landen ook een makkelijke manier zou zijn om het werkloosheidscijfer te drukken. Hij wijst daarbij naar landen waar dit succesvol gebeurde, als Thailand, Marokko en Mexico.

Een miljoen mensen

De stelling dat de reis- en toerismebranche de wereld gaat redden, gaat de ceo's wat ver, maar Sorensen wil wel benadrukken dat de vier merken die in de discussie deelnemen samen elke dag een miljoen mensen aan het werk hebben. 'Als al deze mensen de liefde voor en plezier in hun werk zouden uiten, is dat een ongelooflijk krachtige boodschap. Het is onze taak ervoor te zorgen dat ze van hun werk blijven houden.'

Van Paaschen hoopt dat Europese overheden de komende jaren een paar belangrijke besluiten durven te nemen die nodig zijn de branche vooruit te helpen. 'Anders slingert de economische pendel van wereldwijd opererende bedrijven naar het oosten.' Hij heeft er alle vertrouwen in, en heeft het gevoel dat een gouden eeuw voor de reisbranche op het punt van beginnen staat.

Ook Nasetta deelt die mening: 'de komende tien tot twintig jaar zullen spectaculair zijn voor de hotellerie.'