Jos Vranken: 'Gasten genoeg, verleid ze tot bestedingen

Jos Vranken: 'Gasten genoeg, verleid ze tot bestedingen

Jos Vranken, directeur van het NBTC,moppert niet op de crisis. 'Ik zie het als een glas dat halfvol is. Het aantal gasten blijft op peil. Ze besteden alleen minder. Hotels, restaurant en cafés kunnen die gast verleiden toch geld uit te geven als hij bij je over de vloer is.

Jos Vranken van het NBTC sprak 14 mei op Hospitality Outlook en gaf in cijfers de actuele stand van zaken over het aantal gasten dat Nederland bezoekt. Na afloop vatte hij zijn woorden samen voor de camera van MissetHoreca.nl. 'Er wordt best veel geklaagd, maar ik zie het als een glas dat halfvol is. Aan de volumekant is niets mis. Het aantal Nederlanders dat in eigen land op vakantie gaat, stijgt. Ook het inkomend aantal gasten plust vier procent. Maar die gast denkt wel heel erg in kosten, vooral voor zijn vertrek.'

Vranken adviseert ondernemers consumenten echt te verleiden om meer geld uit te geven dan ze vooraf van plan waren. Probeer ze een mooie fles wijn te serveren, een extra gerechtje, een extra gang of toch nog een drankje aan de bar. Als mensen eenmaal op vakantie zijn, neemt het denken in kosten af en liggen er wel degelijk kansen,' besluit Vranken.

Hij benadrukt de positieve mix van gasten die Nederland bezoekt. 'Dat zijn de BRIC-landen die grote groeipercentages laten zien en hier fors besteden. Maar vergeet de buurlanden niet. België is in aantal bezoekers de grootste groeimarkt voor Nederland.'

Bekijk hier het volledige video-interview: