Okura-gm Emmy Stoel: 'Meest unieke hotel zijn

Okura-gm Emmy Stoel: 'Meest unieke hotel zijn

We willen het meest unieke en complete hotel in Nederland zijn en blijven.' Emmy Stoel, sinds januari general manager van hotel Okura Amsterdam, noemt duidelijke focus op kwaliteit als één van haar doelstellingen. Daarnaast gaat ze zich richten op de winstgevendheid van de organisatie, de medewerkerstevredenheid én de derde Michelinster voor Ciel Bleu.

Emmy Stoel nam begin dit jaar het general managerschap van Okura Amsterdam over van Marcel Aelst. Stoel keerde in 2008 terug bij het vijfsterrenhotel, nadat ze de organisatie in 2000 had verlaten voor een (internationale) loopbaan bij Hilton.

Marcel van Aelst

Marcel van Aelst benaderde zijn opvolger zelf voor een terugkeer. De afgelopen vijf jaar werkten ze intensief samen. Stoel begon als adjunct-directeur en werd daarna plaatsvervangend general manager. ‘Marcel en ik kennen elkaar al jaren’, aldus Stoel in een exclusief video-interview met MissetHoreca.nl.

Stoel: ‘Wij hebben samengewerkt in mijn eerste periode bij het Okura, dat was van 1992 tot 2000, en daarna weer vanaf 2008. Ik was blij verrast met zijn telefoontje. Dat kwam onverwacht, mijn intentie was niet om terug te keren.’

Focus op kwaliteit

Dat Stoel op termijn Van Aelst moest opvolgen, werd al besproken bij haar terugkeer. ‘Dat is destijds al positief beantwoord. Uiteraard moest ik het eerst wel waarmaken. Ik heb de kans gekregen en die gepakt.’

Een duidelijke focus op kwaliteit, noemt de nieuwe general manager als één van haar doelstellingen. ‘We willen het meest unieke en complete hotel in Nederland zijn en blijven. Daarnaast ga ik me richten op winstgevendheid en de kostenstructuur, de afgelopen tien jaar is er immers veel geïnvesteerd, en de medewerkerstevredenheid.’

Amsterdamse hotellerie

De benoeming van Stoel betekent opnieuw een topfunctie in de Amsterdamse hotellerie voor een vrouw. Voor de kersvers general manager is dat echter geen thema. ‘Voor een Japans bedrijf is het wel vrij uniek, maar daarvan ben ik me bewust. Dat is een kwestie van het respecteren van de cultuurverschillen.’

Evenals haar voorganger is ook Stoel sceptisch over de hotelontwikkelingen in de hoofdstad. ‘Wij hebben bij de gemeente aangegeven dat de hotelcapaciteit in de afgelopen jaren wel erg hard is gegroeid. Gelukkig is het ambitieuze plan van Hotelloods naar beneden bijgesteld en heeft de gemeente bijstellingen gedaan.’

Stoel en haar collega-hoteliers zijn sceptisch en maken zich zorgen. ‘We hopen dat de gemeente Amsterdam ook gaat inzien dat het zo langzamerhand wel genoeg is.’

Ciel Bleu

Een ambitie die ze met liefde overneemt van Van Aelst, is de ambitie om met Ciel Bleu restaurant de derde Michelinster te ontvangen.

‘Daaraan wordt al jarenlang hard gewerkt. Het is een strategie die is ingezet en die ik ten volste ondersteun. Het zou een geweldige bekroning zijn voor het team en het zou het bedrijf nog unieker en completer maken.’


In de komende uitgave van Misset Horeca verschijnt een uitgebreid interview met Emmy Stoel, die sinds januari actief is als general manager van Hotel Okura Amsterdam. De verschijningsdatum is vrijdag 31 mei. Klik hier voor een abonnement.