Facebook test nieuwe tool Travel Audiences

Facebook test nieuwe tool Travel Audiences

Facebook komt met Travel Audiences, een tool waarmee op basis van inchecken op Facebook voorspeld kan worden waar de hotel- of reisvoorkeur van een gebruiker naar uitgaat. Facebook voert momenteel testen uit voordat het Travel Audiences gaat lanceren.

Dat zegt Dorianne Richelle van Facebook. Richelle deed de aankondiging van Travel Audiences op het congres eTravel, gehouden op 6 juni in het Spant in Bussum.

‘Omdat mensen Facebook overal gebruiken, zien wij waar ze zijn. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien of mensen vier of vijf keer per week een korte trip maken naar een stad. Dan zou je kunnen denken dat het een zakelijke reiziger is. Of iemand die twee keer per jaar een langdurige reis maken in het buitenland. Dat zal dan wel eens een leisure vakantie kunnen zijn’, stelt Richelle voor de camera van MissetHoreca.nl.

‘Daar maken we’, vervolgt Richelle, ‘clusters van en die kun je ook gebruiken voor targeting. Dat doen we alleen in samenwerking met grotere bedrijven, want het is heel erg handwerk en nog heel erg in een testfase. Dus het is nog niet zo dat iedereen het makkelijk kan gebruiken.’

Facebook wil niet mensen benaderen als de reis al is geboekt, maar wil juist de fase daarvoor goede en relevante content publiceren. ‘We proberen of we het kunnen afleiden uit het gedrag van de mensen. Maar we doen het wel op een manier die voor mensen zelf ook prettig is. De aanbieding moet wel relevant zijn met een toon die relevant is en op het juiste moment. Als wij zien dat de gebruiker het niet fijn vindt, gaan we het ook niet doen. Dat is altijd de balans die we zoeken’.

Een andere tool waar Richelle de aandacht op vestigde is ‘Custom Audiences’. Richelle: ‘Stel dat je e-mailadressen hebt van mensen die vaak in jouw bedrijf zijn geweest. Die e-mailadressen kun je met deze tool uploaden. Die gegevens krijgt Facebook niet. Dat e-mailbestand wordt een geanonimiseerd bestand op Facebook en die mensen kun je vervolgens een advertentie of bericht gaan sturen met de vraag om fan te worden van jouw Facebook-pagina. De kans dat ze dat worden is een stuk groter omdat ze al klant zijn’.

Richelle vervolgt: ‘Daarnaast kun je een look-a-like bestand maken. Dus de mensen die lijken op wie al klanten van je zijn. Daarmee vind je mensen waarvan de kans vrij groot is dat ze ook wel interesse hebben om een hotelkamer bij jou te boeken’.