Simon Breakwell (ex-Expedia): 'Misschien site niet meer nodig

Simon Breakwell (ex-Expedia): 'Misschien site niet meer nodig

Wie mobiel internet negeert, faalt in de reisbranche. Het aantal mobiele devices als telefoon en tablet en het aantal apps groet heel hard, dus misschien is een gewone website op korte termijn niet eens meer nodig.' Dat zegt Simon Breakwell, co-founder van Expedia.

Breakwell voorspelde de sterke groei van het aantal mobiele devices tijdens het eTravel-congres, gehouden op donderdag 6 juni in het Spant in Bussum. De co-founder van Expedia en man achter onder andere HomeAway, Trover en Hipmunk was een van de hoofdsprekers op het congres.

Momenteel is ruim 15 procent van het internetverkeer afkomstig van mobiele devices zoals iPhones en iPads. Volgens Breakwell loopt dit snel op tot bijna 30 procent eind 2014. ‘Vooral in China en India komen heel snel veel mensen online. Mobiel internet is daar snel belangrijk. Misschien heb je niet eens een website meer nodig op korte termijn’, vroeg Breakwell zich hardop af.

Breakwell stelt tevens dat het gebruik van foto’s en video’s als contentsoort steeds belangrijker wordt. ‘Per dag worden er wereldwijd 500 miljoen foto’s geupload en gedeeld. Facebook en Flickr zijn daarbij de grootste spelers. Instatram is groeiende. Verder wordt er per uur honderd uur aan video’s geupload op YouTube’, aldus Breakwell, die daarmee aangeeft dat er voor de reis- en hotelorganisaties veel kansen liggen.

Verder kondigt Breakwell aan dat de grote jongens in de travelbranche alleen maar groter worden. ‘Priceline is de grootste en groeit verder. Booking.com, als onderdeel van Priceline, is simpel van opzet en groeit stap voor stap. Ze hebben de beste engineers en groeien maar door. De grote jongens kopen ook steeds meer traffic. Denk aan de overnames van Trivago en Kayak’.

Ook het aantal niche of ‘new market players’ groeit volgens Breakwell. Hij wijst daarbij op AirBnb, HomeAway en het Russische Oktogo.ru.