Den Haag zet actief in op hotelgroei

Den Haag zet actief in op hotelgroei

Den Haag ziet verdere groeimogelijkheden voor het aantal hotels in de stad. De gemeente wil dit faciliteren met het beleidsplan Check in The Hague: Roomservice 2.0. 'Wij hopen nu een volgende stap te maken door toplocaties in de markt te zetten', aldus wethouder Marjolein de Jong.

Het aantal hotelovernachtingen in Den Haag in 2012 is met 15 procent gestegen ten opzichte van 2011. Vorig jaar verkochten de hotels in de Hofstad er ruim 1,5 miljoen, waarvan bijna de helft aan gasten uit het buitenland. Gezamenlijk besteedden zij €200 miljoen in de stad.

Binnenstad en Scheveningen

De afgelopen twaalf jaar kwamen er volgens de gemeente 700 hotelkamers bij. ‘Wij hopen nu een volgende stap te maken door toplocaties in de markt te zetten’, aldus wethouder Marjolein de Jong van Cultuur, Binnenstad en Internationaal.

‘We zien ruimte in de binnenstad en in Scheveningen voor zich onderscheidende hotels’, legt de wethouder uit. ‘Daarbij denken we aan boetiekhotels, themahotels en/of jeugdhotels, waar bij bezoekers veel vraag naar is.’

Snelweglocaties

Het nieuwe hotelbeleid voor de stad draagt de naam ‘Check in The Hague: roomservice 2.0’. Daarin zijn ook zogenaamde ‘snelweglocaties’ opgenomen. Omdat jaarlijks veel zakelijke gasten en toeristen Den Haag per touringcar bezoeken’, zo laat de gemeente weten.

Den Haag is op zoek naar een hotelexploitant die deze locaties wil voorzien van hotels. De op- en afritten bij de entrees van de stad komen hiervoor in aanmerking.