Social traveling de trend in vakantieland

Social traveling de trend in vakantieland

Mobiel internet en sociale media zorgen voor een snelle ontwikkeling van het fenomeen social traveling. De trend in vakantieland zorgt dat mensen steeds makkelijker en vaker ter plekke op zoek gaan naar die ene speciale ervaring die de vakantie uniek maakt.

Tot die conclusie komt Kees van der Most, onderzoeker bij NBTC NIPO Research, naar aanleiding van het ContinuVakantieOnderzoek (CVO) waarin allerlei nieuwe trends nader zijn onderzocht.

Sociale media

‘Je vakantieadres beleven als een local bestond al langer, maar met de nieuwe technologie kan makkelijker aan deze behoefte worden voldaan’, stelt Van der Most.

‘De wereld ligt met social media en sociale travelsites dichter aan onze voeten. Vroeger organiseerden we dia-avondjes, nu delen we onze fotoboeken via sociale media’, staat in het trendrapport.

AirBnB en Wimdu

De meeste ‘social travelers’ zijn tussen de 18 en 34 jaar. Zij hebben online voor, tijdens en na de vakantie intensief contact met elkaar. Via bemiddelingssites als Wimdu en AirBnB boeken ze vaak hun locaties.

In Nederland heeft 10 procent van de mensen boven de 18 jaar in de afgelopen drie jaar wel eens op deze manier een woning of appartement geboekt.

‘En er zit toekomst in het boeken van dergelijke lokale, authentieke, particuliere woningen: 27 procent van de ondervraagden vindt dit een zeer aantrekkelijke optie, vooral de 25- tot en met 44-jarigen. De groei van AirBnB is enorm’, aldus Van der Most.

Couchsurfing

Couchsurfing, ofwel slapen bij iemand op de bank, is daarentegen minder populair. In Nederland heeft slechts 0,2 procent van de 18-plussers dat wel eens gedaan.

Ook toont het ContinuVakantieOnderzoek aan dat mensen steeds meer zelf hun vakantie samenstellen en niet kiezen voor een standaardpakket van een touroperator. Dat sluit aan op het social travelen: op zoek naar de speciale ervaring die de vakantie uniek maakt.

Bron: ANP