Bas Hoogland: '15% boekt Landal via boekingssites

Bas Hoogland: '15% boekt Landal via boekingssites

'If you can't beat them, join them,' zegt Bas Hoogland van Landal Greenparks over boekingssites. De commercieel directeur van bungalowverhuurder Landal vindt het model van de sites okee. 'Je betaalt pas commissie als er diensten worden geleverd. Voor kleine partijen die geen eigen marketingmachine hebben kunnen de sites zeer nuttig zijn.

Landal is als grote partij in verhuur van bungalows niet afhankelijk van boekingssites en heeft een omvangrijke eigen marketing. Van alle boekingen komt 85 tot 90 procent rechtstreeks bij Landal binnen. 'De rest komt binnen via de twee boekingssites waarmee wij zaken doen.' Dit zijn bungalows.nl en bungalowspecials.nl. 'Hoewel het 'maar' maximaal vijftien procent is, gaat het wel om enorme bedragen. Wij hanteren de stelling: we halen eruit wat er in zit als het om boekingssites gaat. Het is toch omzet. Ze krijgen gewoon hun commissie en bij die afspraken ben je zelf bij. Ik denk dat het voor kleine partijen, zonder een groot eigen marktingtheater, heel belangrijk is om mee te doen. Het is omzet en communicatie en het verdienmodel van de meeste boekingssites is mooi. Je betaalt pas als er handel uit komt.'

Soms zijn boekingssites wel een last voor Hoogland. 'Neem Zoover. Jarenlang een reviewsite die nu ook gaat boeken. Ik neem het ze niet kwalijk, maar dat vind ik wel een last.'

Bas Hoogland 'bekent' dat hij zelf ook zijn hotel boekt via sites als booking.com. 'Alle partijen zijn daar verzameld. Je kijkt en vergelijkt en boekt dan je hotel. Zo denkt een consument die een bungalow wil boeken ook. Je kunt er eigenlijk niet meer omheen.'