Hotels moeten niet draaien op boekingssites

Hotels moeten niet draaien op boekingssites

Hotels moeten niet te afhankelijk worden van boekingssites. Er zijn hotels waarvan veertig tot zestig procent van de omzet van boekingssites afkomstig is. Dat vind ik persoonlijk te veel.' Dit zegt Matthijs Stekelenburg van de website Hotelkamerveiling.

Matthijs Stekelenburg van hotelkamerveiling.nl ziet zijn eigen website als ‘kanaal voor erbij. Hotels moeten niet op ons gaan draaien. Ook niet op sites als booking.com of hotels.nl.’ Stekelenburg – opgegroeid in hotel Hotel ’t Paviljoen in Rhenen van zijn ouders - bemerkt soms een te grote afhankelijkheid van boekingssites.

‘Hotels die de helft van hun omzet uit boekingssites halen, kunnen nauwelijks nog protesteren bij een verhoging van de commissie.’ Zijn advies: via de eigen website moet je de beste prijs aanbieden. Dan komen de boekingssites en een website als de onze gebruik je als last minute kanaal.’

Hotels betalen bij hotelkamerveiling.nl geen commissie. ‘Wij berekenen 9 euro veilingkosten aan de consumenten. Hotels betalen niet. De site – die vijf jaar geleden van start ging – werkt inmiddels samen met 1600 hotels. Dagelijks wordt een nieuwsbrief verstuurd naar 700.000 consumenten.

Matthijs Stekelenburg vindt boeking- en veilingsites overigens een prima gegeven. ‘Het hoort erbij. Als hotelier moet je echter wel waakzaam blijven voor te grote afhankelijkheid. Veilingsites kunnen een uitkomst bieden om lege kamers te vullen. Ik spreek wel eens hoteliers die zeggen: heb ik niet nodig. Ze hebben dan een bezetting van 80 procent. Prima. Maar er staat dan wel 20 procent van de kamers leeg. Als je die vult en je zorgt voor bijbesteding van de gast, stijgt je omzet. Je bent ondernemer of niet, toch?. Vaste kosten heb je toch wel.’