Met boekingssites prima extra omzet te genereren

Met boekingssites prima extra omzet te genereren

Aan de minimumprijs is weinig te doen, die ligt contractueel vast, maar met kamers die zijn geboekt via boekingssites is nog prima extra omzet te genereren.' Via upselling en upgrading van de boeking bijvoorbeeld, aldus Sander Allegro van Allegro INN OvationS Amsterdam. 'Bel de gast op en doe hem een aanbieding of wijs op de extra mogelijkheden.

Boekingssites zijn een gegeven, meent Sander Allegro van Allegro INN OvationS in Amsterdam. ‘Al in 1996 presenteerde de internationale hotelassociatie een rapport over de toekomst van de hotellerie. Belangrijkste conclusie: hotels verliezen de controle over hun kamercapaciteit. In dat onderzoek werd de opkomst benoemd van online travel agents.

Allegro: ‘Wat de boekingssites slim hebben gedaan, is dat contractueel een minimumprijs is vastgelegd. De prijs die een hotel op een online platform geeft, moet elders ook worden gegeven. Dus ook bij een rechtstreekse boeking.’

Upgrading
Hotels kunnen op de boekingssites een kale kamer aanbieden zonder verdere toevoegingen, aldus Allegro. ‘Dus exclusief ontbijt bijvoorbeeld, waardoor de commissie die moet worden afgedragen zo klein mogelijk is.’

Daarna is het aan de individuele hotels om contact op te nemen met de gast en deze aan te zetten tot upgrading. Allegro: ‘Hem of haar aanbieden om de geboekte standaardkamer om te boeken naar een mooiere, en dus duurdere, kamer.’

Allegro verbleef recent in een hotel in Italië. ‘Die eigenaresse gaf gasten die via het hotel hadden geboekt een betere kamer dan de gasten die binnenkwamen via een boekingssite. Dat is ook een vorm van beloning. Probleem in dit geval was echter dat zij dit niet communiceerde.’

Bijverkoop
‘Of doen aan bijverkoop. Een flesje champagne bij ontvangst of een ontbijt voor een scherpe prijs. Daarmee genereer je extra omzet, die valt buiten de verplichte afdracht aan de boekingssites die jouw kamer heeft verhuurd.’

Op die manier kunnen volgens Allegro ook de gasten worden beloond die nog wel rechtstreeks bij het hotel boeken. ‘Daarvoor hoeft geen commissie te worden betaald. Bel de gast op en biedt hem of haar extra’s, wellicht gratis en anders tegen een scherp tarief.’

Onderscheidend zijn
Hotels zijn in de ogen van Allegro de afgelopen jaren een commodity geworden, net als bijvoorbeeld steenkool en olie. ‘Te veel van hetzelfde. Gelukkig is dat aan het veranderen en tonen hotels zich steeds vaker onderscheidend. Daar komt bij dat de consument steeds later boekt en daarbij misschien wel heel erg let op de prijs.’

Dit verdient volgens Allegro wel een nuancering. ‘Het is het verhaal van de kip en het ei. Wat was er eerder: de consument die laat boekt en de hotels die daarop inspelen. Of de hotels die steeds meer op elkaar gaan lijken, waardoor het voor de consument gemakkelijker wordt om laat te boeken.’

Google
Onaantastbaar is de positie van de boekingssites echter niet. Allegro: ‘Booking.com is de grootste adverteerder op de website van Google. Het gevaar dat deze spelers lopen, is dat Google er op termijn voor kiest om de boekingen zelf te gaan doen.’