Topman Arandelovic over succesfactoren Hilton

Topman Arandelovic over succesfactoren Hilton

Heb de droom om daadwerkelijk het verschil te maken, stap uit de comfort zone en 'be highly innovative'.' Area general manager van Hilton Benelux Milan Arandelovic vertelde zijn toehoorders woensdag 9 januari tijdens een drukbezichte HotelloTOP op de Horecava in Amsterdam hoe je in de hotellerie het verschil moet maken.

De woensdag op de Horecava in Amsterdam RAI, in 2013 9 januari, staat in het teken van de jaarlijkse HotelloTOP. Een van de sprekers dit jaar was Milan Arandelovic, de nieuwe area general manager van Hilton Benelux. Hij vertelde in zijn presentatie hoe je als hotelier het verschil kunt maken, ook als je bent aangesloten bij een grote organisatie.

Succesvol zijn
De geboren Sloveen Arandelovic deed zijn presentatie in het Nederlands. Een mooi voorbeeld (dat hem overigens prima af ging, red.) van uit de comfort zone stappen, een van zijn pijlers om succesvol te kunnen zijn. ‘Buiten je comfort zone is ‘where the magic happens’. Luisteren naar mijn mensen is een van de bepalende onderdelen van mijn werk.’

Iedereen doet aan goede doelen, vertelde Arandelovic. ‘Wij vulden het anders in’, refereerde de topman aan een praktijkcase. ‘We boden 10- tot 16-jarigen de mogelijkheid het hotel drie dagen over te nemen om ze op die manier warm te maken voor onze branche. We hebben het drie keer georganiseerd, maar het leverde vier mensen op die in het restaurant of de keuken zijn terechtgekomen.’

Steden
Toen Arandelovic als general manager in München werkte, bood hij gasten de gelegenheid met hem te gaan hardlopen. ‘Luisteren naar wat zij mij te vertellen hadden en wat zij vonden van onze business. Met een aantal van hen heb ik nog steeds contact.’

‘Benader je markt out of the box’, aldus de geboren Sloveen. ‘In 2020 leeft 75 procent van de bevolking in de vijf grote steden. Onze wereld bestaat uit steden. Mensen wonen in een stad, niet in een land. Inwoners van Londen wonen daar vanwege Londen, niet omdat ze in Engeland willen leven.’

Onderscheidend
Vanaf zijn vijftiende wilde Arandelovic baas worden van een hotel. ‘Maar de droom was om daarbij het verschil te maken, en dat is nodig om onderscheidend te zijn. Durf anders te zijn en leef voor je passie. Hoteliers hebben heel vaak een heel groot ego. Dat is van invloed op de communicatie en in de communicatie gaan de meeste dingen mis.’

Innovatie
Zijn derde pijler is om ‘highly innovative’ te zijn. Arandelovic: ‘Failure is part of succes! Praat over de dingen die fout gaan, analyseer die en leer daarvan. Alleen dat leidt tot innovatie. Het is belangrijk dat we ons realiseren dat we moeten handelen naar de wensen van de consument. We zitten in de 3.0-fase: veel mensen krijgen veel informatie via veel kanalen.’

Sociale media
Tot slot nog een opmerking van Arandelovic over sociale media. ‘Ik hoor nog wel eens dat hoteliers het niet prettig vinden dat hun medewerkers hun leven bespreken via Facebook of Twitter. Stoppen met die opvatting. Wie niet aanwezig is op sociale media, moet je niet aannemen. Ik vraag me af in welke wereld zulke mensen leven.’