Maak gebruik van kracht van bloggers

Maak gebruik van kracht van bloggers

Horecabedrijven kunnen meer gebruik maken van de kracht van bloggers. Eenvoudigweg door ze uit te nodigen en zonder voorwaarden te laten schrijven, filmen en fotograferen over hun hotel of restaurant. Dat zegt de invloedrijke, professionele travelblogger Keith Jenkins.

De in Amsterdam woonachtige Amerikaan is fulltime travelblogger op Velvetescape.com en wordt door zijn actieve netwerk en duidelijke aanwezigheid op sociale media gezien als invloedrijk in de reisbranche. Jenkins heeft op Twitter bijna 15.000 volgers en ruim 1.600 ‘likes’ op zijn fanpage op Facebook.

Volgens Jenkins zijn er voor horecabedrijven veel manieren om samen te werken met bloggers. ‘Om te beginnen, nodig bloggers uit om jouw product te testen. Doe dat zonder druk. Als ze het leuk en goed vinden, schrijven ze er over’, aldus Jenkins tijdens Emerce eTravel.

Food- en travelbloggers zijn volgens Jenkins ‘niche experts’ en daardoor van waarde voor individuele horecabedrijven. Voor hotels levert dit zogenoemde ‘glocal exposure’ op. Jenkins: ‘Global door je ervaringen te delen via de wereldwijde netwerken als Twitter en Facebook en local door het aanwakkeren van belangstelling van lokale media in het gebied waar je op dat moment bent’.

Daarnaast verenigen bloggers zich snel op internet en zorgen voor zogeheten samengebalde intelligentie. ‘Bloggers helpen elkaar. Als ik een artikel schrijf, dan weet ik dat andere bloggers het artikel ondersteunen door het te delen op sociale media. Op deze manier vergroten wij elkaars publiek’, aldus Jenkins.