Onderzoek Logis: klantenkaart bepaalt hotelkeuze

Onderzoek Logis: klantenkaart bepaalt hotelkeuze

Voor zakelijke reizigers die een hotel boeken, is het bezit van een klantenkaart doorslaggevend voor hun keuze. Daarna zijn gratis wifi en de aanwezigheid van een goed restaurant een pré. Zo blijkt uit recent onderzoek van Logis Hotels.

Maar liefst zeventig procent van de ondervraagden geeft aan dat het bezit van een klantenkaart de doorslag geeft om een hotelkeuze te bepalen. Verder vindt 76 procent gratis wifi van groot belang. Zo'n tachtig procent wil dat het ontbijt is inbegrepen. Voor iets meer dan de helft is de aanwezigheid van een chef-kok van belang. Die staat symbool voor een goed restaurant. Sportfaciliteiten zijn minder interessant voor zakelijke gasten.

Prijs

Opvallend is dat van de 608 ondervraagden slechts een kwart zo'n klantenkaart heeft. 78 procent gebruikt deze voor korting en speciale acties. De prijs speelt ook een rol. 82 procent neemt dit mee in hun hotelkeuze. Bijna de helft denkt dat ze de beste prijs krijgen via een boekingssite en 35 procent verwacht door rechtstreeks bij het hotel te boeken een aantrekkelijke prijs te krijgen.
De meeste zakelijke reizigers (zo'n 71 procent) boekt zelf hun verblijf. Slechts bij zes procent doet de secretaresse dat.

Logis Hotels

Logis Hotels, naar eigen zeggen de grootste keten van onafhankelijke hotel-restaurants in Europa, liet het onderzoek uitvoeren door onderzoeksbureauTeam Vier. 608 respondenten die afgelopen jaar in Nederland hebben overnacht, deden in week 23 en 24 van 2013 mee aan het onderzoek.