Senioren spekken de vakantiebranche

Senioren spekken de vakantiebranche

Ouderen worden steeds belangrijker voor de toerismebranche. Mensen boven de vijftig gaan vaker op vakantie en geven meer uit als zij op reis gaan. Volgens een woordvoerster van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen zijn senioren 'een interessante doelgroep voor toerisme. Dit zijn de mensen die tijd en veelal ook geld hebben, en dat graag uitgeven aan vakanties.

Inmiddels komt 20 procent van al het geld dat verdiend wordt in die sector uit de portemonnee van mensen ouder dan 65 jaar, zo blijkt uit cijfers van Eurostat, de database van de Europese Unie. En ook mensen tussen de 50 en 65 doen een goede duit in het zakje, aldus het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC).

De 65-plussers zijn tussen 2006 en 2011 liefst 33 procent meer uit gaan geven als zij erop uitgingen, maakten 29 procent meer dagtripjes en gingen 23 procent vaker op vakantie, aldus Eurostat. Bovendien gaan de ouderen langer op vakantie en geven ze jaarlijks per persoon €1265 uit aan langere vakanties.

De groep tussen de 50 en 64 gaat ook steeds vaker op vakantie en geeft meer uit, zo blijkt uit een onderzoek van NBTC-NIPO. ‘De groei is zelfs nog iets sterker dan bij de 65-plussers’, aldus de woordvoerster. ‘Bovendien is deze groep veelal vitaler dan 65-plussers en ook groter in aantal.’

De NBTC richt zich overigens niet speciaal op ouderen. Dat komt doordat er bij de marketing wordt gekeken naar de vakantiewensen van mensen en niet naar leeftijden. Anderzijds hebben de ouderen wel duidelijke wensen voor hun reizen, waar bedrijven zich op kunnen richten. Zo zoeken ze vaak ‘passief vermaak’ en nostalgie.

Bron: ANP