Accor komt nog dit jaar met online inchecken

Accor komt nog dit jaar met online inchecken

Accor wil voor het einde van 2014 in 30 procent van al haar hotels wereldwijd online inchecken mogelijk maken. Een pilot in onder meer Nederland is succesvol verlopen.

De grootste hoteloperator van Europa wil nog dit jaar in 30 procent van de 3600 hotels wereldwijd de mogelijk introduceren om vooraf online in te checken. Ook de checkout verloopt online. De procedure aan de receptiebalie wordt zo verkort, en het past volgens de hotelgroep in de wensenlijst van de moderne reiziger.

'Gasten boeken steeds vaker online en verwachten steeds sneller geholpen te worden', zegt Vivek Badrinath, Deputy Chief Executive Officer, Marketing, Digital Solutions, Distribution en Information Systems bij Accor. 'Een online check-in procedure maakt dit mogelijk. Het bespaart tijd, en geeft het hotelpersoneel de gelegenheid om op persoonlijke vragen en wensen te reageren.'

Getest in Nederland

Het nieuwe systeem is getest in zo'n twintig vestigingen in Nederland, België, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië. Het concept wordt nu ingezet in 60 hotels in 13 landen en zal dit jaar beschikbaar zijn in 1000 hotels, bijna 30 procent van het netwerk. In Brazilië, waar Accor marktleider is, zullen nagenoeg alle vestigingen in de gaststeden voor het WK voetbal in juni 2014 aangesloten zijn bij de dienst.

'De eerste resultaten vanuit reeds aangesloten hotels zijn zeer positief' verklaart Christine Pouletty, Project Manager. 'Meer dan 90 procent van de gasten is van plan het gebruik van de service te herhalen. Wachtrijen worden kleiner en hoteliers hebben meer aandacht voor hun gasten.'

Welkomstbericht

Gasten die hebben geboekt worden via e-mail twee dagen voor aankomst uitgenodigd zich online in te checken. Op de dag van aankomst ontvangen ze een welkomstbericht via sms. Deze bevestigt de kamer, geeft aan dat de sleutel klaar ligt en toont praktische reisinformatie als transport-services naar het hotel of toegangscodes tot de parkeerplaats.

Bij aankomst overhandigt een hotelmedewerker de sleutel, zonder dat er nog administratieve handelingen nodig zijn. De soms tijdrovende check-in procedure wordt hierdoor overbodig en de hotelier kan zijn tijd gebruiken om met gasten in gesprek te gaan.

Om uit te checken, levert de gast eenvoudig de sleutel weer in om aan te geven dat de kamer is verlaten. De factuur wordt vervolgens per email verzonden.

Alle merken

De check-in is ontwikkeld in nauwe samenwerking met de hotel operating teams. De service wordt door alle merken van Accor geïmplementeerd. De specifieke merkdiensten wordt geïntegreerd, waardoor ieder merk zijn unieke waarden en diensten kan blijven aanbieden.

De online check-in is beschikbaar voor zowel reizigers die boeken via de websites of mobile applicaties van Accor als voor reizigers die telefonisch boeken of een loyaltiteitskaart bezitten.