Consumentenbond negatief over veilingsites

Consumentenbond negatief over veilingsites

Consumenten die hotelovernachtingen, uitstapjes of dagjes weg via veilingsites zoals Hotelkamerveiling of Vakantieveilingen bemachtigen, scoren niet altijd een koopje. Dat blijk uit onderzoek van de Consumentenbond.Consumenten laten zich volgens de Bond vaak meeslepen door het bieden, waardoor ze niet scherp voor ogen hebben hoeveel een uitstapje of overnachting waard is

Van de 24 uitstapjes die de Consumentenbond onderzocht, bleken er acht elders goedkoper te worden aangeboden. Andere uitjes werden voor het zelfde geld of voor slechts een fractie meer op andere websites aangeboden.

Bijna een kwart van de 438 consumenten die de Consumentenbond over online veilen ondervroeg, heeft nog nooit de buit voor een gunstige prijs binnengehaald. Maar ook voor de hoogste bieder kan het uiteindelijke voordeel tegenvallen. Zo ging een weekendje weg via Biedenboek.nl voor 112 euro minder weg dan de oorspronkelijke prijs, maar was hetzelfde weekendje weg via webwinkel Actievandedag.nl in totaal 204 euro goedkoper geweest.

Consumenten laten zich volgens de Bond vaak meeslepen door het bieden, waardoor ze niet scherp voor ogen hebben hoeveel een uitstapje of overnachting waard is. Bijkomende kosten worden vaak over het hoofd gezien, waardoor een aanbieding uiteindelijk vies tegenvalt.

Hotelkamerveiling, Biedenboek en Eventveiling vermelden de oorspronkelijke prijs nooit op hun site en ook andere aanbieders zijn daar regelmatig vaag over. Bij Eventveiling is het biedingsproces zelfs ronduit schimmig: het is de enige site waar men moeten betalen om mee te kunnen doen. Bovendien lijken de veilingen via deze site eindeloos door te gaan, omdat ze na ieder bod automatisch met vijftien seconden worden verlengd. Of er daadwerkelijk iets via Eventveiling wordt verkocht, is dan ook lastig te achterhalen.