Zwarte lijst-app om diefstal in hotellerie tegen te gaan

Zwarte lijst-app om diefstal in hotellerie tegen te gaan

Een applicatie die dienst doet als 'zwarte lijst' van stelende gasten in en voor de hotellerie. Directeur Ad van Bussel van Digitale Opsporing in Sevenum heeft HosPol (Hospitality Policy) ontwikkeld. 'We hopen binnen een maand operationeel te zijn en willen er uiteindelijk een internationaal systeem van maken voor horeca en recreatie.

Ad van Bussel, directeur van particulier recherchebureau Digitale Opsporing in het Limburgse Sevenum, presenteerde zijn applicatie donderdag 16 januari tijdens Horecava 2014 in Amsterdam RAI.

Hospitality Police

Het idee zag het levenslicht na overleg met Charles van Goch van HotelloTOP (woensdag 15 januari tijdens HotelloTOP 2014 uitgeroepen tot Hotello of the Decade) en Mise en Place. HosPol staat voor Hospitality Policy (of Police).

Van Bussel hoopt binnen een maand operationeel te zijn. Camille Oostwegel (Kruisherenhotel, Maastricht) en Benoit Wesly (Golden Apple, Maastricht) hebben hun medewerking al toegezegd en doen vanaf het begin mee.

Software

Hoteliers kunnen de software (het systeem) aanschaffen (kosten €250) en vervolgens gratis de app downloaden. Afhankelijk van de omvang het hotel, wordt maandelijks tarief gerekend (oplopend van €10 tot €50).

De zwarte lijst met daarop gasten die hebben gestolen uit een hotel, moet worden samengesteld door de hotels zelf. Kijk onderaan het artikel voor een stapsgewijze uitleg.

Internationaal

Van Bussel start met hoteliers in Maastricht, maar hoopt zo snel mogelijk nationaal en zelfs internationaal aan de slag te kunnen. 'Het is niet alleen bedoeld voor hotels, restaurants en cafés, maar ook voor vakantieparken, vakantieverhuurders, campings en b&b's.'

Stelende medewerkers

Op de lijst kunnen bovendien stelende medewerkers terechtkomen. Van Bussel: 'Het is verbazend hoeveel verhalen wij daarover horen. Ook zij kunnen door de hotels op de zwarte lijst worden geplaatst.'

Het proces stap voor stap

- De diefstal (of fraude) wordt geconstateerd.
- Digitale Opsporing ontvangt via het hotel de gegevens van de persoon in kwestie (naam, geboorteplaats, geboortedatum, delict, foto en kenteken (eventueel).
- De persoon in kwestie wordt gescreend, op de zwarte lijst geplaatst en daarover schriftelijk geïnformeerd.
- Iemand staat drie jaar op die lijst. Wordt hij in die periode opnieuw betrapt, dan komt er een jaar bij voor ieder delict.
- Hotels die beschikken over het systeem kunnen hun gasten screenen.
- Is er iemand in huis die op de zwarte lijst staat, dan kan deze worden gecontroleerd bij het uitchecken. Van Bussel: 'Dat moet gebeuren op het moment dat hij of zij bij de balie staat. Iemand van facilitaire zaken wordt ingeschakeld om snel de kamer te checken.'
- Is er sprake van diefstal, dan mag worden gevraagd of de persoon in kwestie zijn bagage wil openen. 'Werkt hij of zij niet mee, dan kun je de politie inschakelen. In dat geval heb je het recht om iemand staande te houden.'

Alles over criminaliteit, diefstal, overvallen en fraude is te vinden in ons dossier Criminaliteit.

Discussieer via ons platform Misset Horeca Connect mee over het thema Veiligheid. Geef antwoord op onder andere de vraag: 'Bewijs vergaren tegen een stelende medewerker'.