Duitse budgethotelmarkt groeit fors

Duitse budgethotelmarkt groeit fors

In Duitsland zitten 330 nieuwe hotels in de pijplijn. 47 daarvan vallen in het budget/economy segment. Vooral Motel One en Holiday Inn Express groeien explosief.

2014 is voor de Duitse markt op weg een recordjaar te worden. Het totale aantal overnachtingen zal naar verwachting de 400 miljoen overschrijden. De groei komt voornamelijk voor rekening van buitenlandse gasten: ruim vijf procent meer dan 2013.

Vooral de vraag naar budgethotels neemt toe in Duitsland, meldt Tophotelprojects. Het Duitse Motel One, Holiday Inn Express van InterContinental Hotelgroup (IHG) en Ibis van Accor profiteren hier het meest van. IHG ziet Duitsland als belangrijk groeigebied voor haar budgetmerk.

Return on investment

Voor investeerders zijn budgethotels interessant beleggingsobject. De percentages return on investment benaderen die van vier- en vijfsterrenhotels.

Accor ontwikkelt 20 Ibis hotels, Wyndham drie Super 8 hotels, Marriott en Ikea werken aan drie vestigingen van Moxy en Louvre Hotel Group (intussen onderdeel van het Chinese Jin Jiang) opent een eerste vestiging van haar nieuwe budgetmerk Tulip Inn Alp Style.

Andere budgetmerken die hotels gaan openen zijn Prizeotel, Travel 24, McDreams en Premier Inn.