nieuws

Monsterdeal Accor in China

Hotel

Accor is een verregaande samenwerking aangegaan met het Chinese Huazhu Hotels Group. De Franse hotelgigant heeft een belang van 10 procent in Huazhu genomen, de Chinese partner gaat de komende jaren als master franchiser 400 hotels onder Accormerken bouwen in China.

Monsterdeal Accor in China
Monsterdeal Accor in China

‘Deze baanbrekende samenwerking, met een leidende speler op de Chinese markt, gaat de merken van Accor verder versterken’, zegt Accor-ceo Sebastien Bazin. ‘De ongeëvenaarde kennis van de lokale markt in combinatie met onze merken creëert een hospitalitygigant die voor beide partijen ongekende waardetoevoeging betekent.’

Huazhu, dat nu zo’n 2000 hotels heeft in China, is van plan om binnen vijf jaar 350 tot 400 nieuwe hotels onder Accor-merken te openen. Ook zullen de twee hotelketens hun wereldwijde loyaliteitsprogramma’s, goed voor ruim 47 miljoen klanten aan elkaar koppelen. Gezamenlijk hebben de hotelbedrijven zo’n 5600 hotels wereldwijd. Accor denkt door deze overeenkomst een versnelde groei in China te realiseren zonder al te veel kapitaal aan te hoeven trekken.

Groei

‘Met de uitgebreide merkenportfolio’s en sterke distributie en lyaliteitsprogramma’s delen Accor en Huazhu veel waarden. Door de krachten te bundelen kunnen we groei realiseren, meer gasten bereiken en onze netwerken uitbreiden’, zegt Ji Qi, ceo van Huazhu Hotels Group.

‘We zijn blij dat onze lange vriendschap met Accor nu leidt tot een langdurige samenwerking’, zegt Ji Qi. ‘Wij geloven dat we met de samenwerking het grootste hotelbedrijf van China kunnen maken. Deze alliantie wordt een ongekend succes.’

Pijplijn

De groepen samen hebben een pijplijn van meer dan 500 hotels in China alleen. Door de samenwerking zal deze alleen nog maar sneller toenemen. Accor zal zelf de uitrol van haar luxere merken (Sofitel, Pullman, MGallery en The Sebel) in China verzorgen. Huazhu krijgt de verantwoordelijkheid om de merken Ibis, All Seasons, Novotel, Mercure en premiummerk Grand Kwik uit te bouwen.

Als de mededingingsautoriteiten de samenwerking goedkeurt, neemt Accor een belang van 10 procent in Huazhu en krijgt Accor een zetel in de raad van bestuur het Chinese bedrijf. Huazhu op haar beurt wordt voor 10 procent aandeelhouder in de hotels die Accor in China exploiteert.