Cornell: helft meer hotelomzet door loyaliteitsprogramma's

Cornell: helft meer hotelomzet door loyaliteitsprogramma's

Loyaliteitsprogramma's moedigen frequente hotelgasten aan om nóg vastere gasten te worden. Dat blijkt uit de nieuwste studie van het Center for Hospitality Research (CHR) van de Amerikaanse hotelschool Cornell.

De onderzoekers ontdekten een substantiële omzetgroei als gasten deelnamen aan loyaliteitsprogramma's. Frequente gasten die aan een loyaliteitsprogramma meedoen, spenderen 50 procent meer aan het hotel dan frequente gasten die niet deelnemen.

Het gaat daarbij om gasten die al tot de beste van het hotel horen. Zij worden door een goed loyaliteitsprogramma verleid om een nog trouwere klant te worden. Opvallend is dat de gasten hun geld niet uitgeven aan extraatjes in het loyaliteitsprogramma – die omzet stijgt slechts mondjesmaat –, maar aan meer kamerboekingen.

Volgens Cornell hebben veel hotels loyaliteitsprogramma's omdat de andere die ook hebben. Maar volgens het toonaangevende instituut is dat geen goede motivatie. De hotels moeten bestuderen of hun programma's wel het gewenste effect hebben.

Het rapport Assessing the Benefits of Reward Programs: A Recommended Approach and Case Study from the Lodging Industry is gratis te downloaden.