Volgens de Amerikaanse krant gaat Google meer foto's en reviews opnemen in de zoekresultaten, en gaat het hotelkamerprijzen agressiever promoten. Het idee is om reizigers te stimuleren om hun reizen meer rechtstreeks te plannen op Google. De zoekgigant wil hoteleigenaren aanmoedigen om meer informatie over hotels te melden op Google.
Gevaar voor Google is dat het boekingskanalen in de wielen rijdt. De online boekingsgiganten spenderen jaarlijks vele miljoenen aan advertenties op Google om hoge zoekscores te behalen. Zo investeert Priceline Group dit jaar 1,5 miljard dollar aan Google. Expedia spendeert volgens inschattingen 1 miljard dollar aan Google dit jaar. Priceline Group en Expedia zorgen voor 5 procent van de totale advertentie-inkomsten van Google dit jaar.
Op Misset Horeca Connect wordt al geruime tijd flink gediscussieerd over de macht van grote boekingssites. Het toont aan dat er veel te doen is over de rol van de grote jongens bij het vinden en boeken van hotelkamers.