Klacht over Booking.com bij Reclame Code Commissie

Klacht over Booking.com bij Reclame Code Commissie

Booking.com hoort 24 april of het consumenten onjuist informeert. Dan doet de Reclame Code Commissie (RCC) een uitspraak na een klacht over het misleiden van consumenten.

Dat meldt KHN op haar site. Marketingspecialist Max Kohnstamm heeft een klacht ingediend bij de RCC omdat volgens hem consumenten op Booking.com bewust worden verleid om snel te boeken door onterecht te suggereren dat de kamers bijna zijn uitverkocht. Dit mag volgens Kohnstamm niet.

'Op de website van Booking.com wordt voortdurend de illusie gecreëerd dat het aanbod van hotelkamers in bepaalde hotels schaars is of althans het aanbod van een kamer tegen een specifieke prijs schaars is', aldus Kohnstamm op KHN.nl.

Booking.com schuift de klacht van Kohnstamm terzijde. 'In onze voorwaarden staat wat de regels zijn. Het gaat om ons aanbod en we brengen slechts vraag en aanbod bij elkaar. Elke beschuldiging over misleiding en wanbeleid wijzen we af', aldus de boekingssite op KHN.nl.

KHN laat weten een bijdrage te hebben geleverd aan de opbouw van het dossier van Kohnstamm. Verder heeft de Consumentenbond zich aangesloten bij de klacht. Op 24 april doet de Reclame Code Commissie uitspraak.

Eerder deze week liet internet- en marketingstrateeg Michiel Jansen van Online Dialogue weten dat Booking.com gezien moet worden als een 'game-changer' voor de hele markt. Volgens Jansen werkt Booking.com met 'persuasion-trucs' die heel gedoseerd worden gebruikt rond de afzonderlijke stappen van de customer journey. In de oriëntatiefase worden bezoekers van Booking.com gerust gesteld. Daarna komt de koopfase. Daarin wordt urgentie gecreëerd. Tenslotte wordt in de servicefase de klant bevestigd in de keuze.