Corendon wil hotels franchisen

Corendon wil hotels franchisen

Corendon heeft concrete plannen om hotels te gaan franchisen. Niet onder het merk Corendon maar onder een andere, nieuwe naam. Al wel geregistreerd, maar de hoteltopman van Corendon, Kees Teer, wil de naam nog niet onthullen.

Basis voor de franchiseplannen zijn de nieuwe hotelsoftware en de marketing van Corendon. De software draait volledig in de Cloud en biedt alle functies in één programma. Het recent geopende Corendon Vitality Hotel in Amsterdam draait op de nieuwe software.

Alles in één programma

'Wij hebben een Cloud-based property management systeem (pms) laten ontwikkelen voor een viersterren hotel. Dat heeft bijna een jaar geduurd. Voor het eerst in de wereld hebben we voor een viersterren hotel alle software op afstand draaien en te sturen. We hebben niets meer in ons eigen hotel. PMS, reserveringen, payroll, Spa-management, voorraadbeheer, f&b, sales, administratie, echt alles. Waanzin!'

'Met internettoegang kunnen we met een vingerknip over in de wereld een hotel opstarten. Terwijl grote ketens zoals Hilton eerst een vrachtschip met 25 manuals stuurt en 13 consultants en 25 trainers.... Wij doen dat volledig cloud based, stukken goedkoper. New Hotel uit Portugal heeft het voor ons gemaakt.' Teer kwam op het idee via collega hotelier Michael Levie van CitizenM. 'Zij hebben software voor limited services hotels. Wij zijn full service.'

Helft van de kosten

'De software draait nu in praktijk en als het stabiel genoeg blijkt, kunnen we het heel snel uitrollen. Je krijgt dan een merknaam en maakt daarnaast gebruik van de marketing van Corendon. Van onze software, onze distributie. En dat voor minder dan de helft van de kosten die je normaal betaalt voor een franchise van Holiday Inn Express of voor een ander merk. En dan wordt het interessant!'

Teer vervolgt: 'Vroeger waren merknamen heel belangrijk. Als je Hilton was, daar zat tientallen jaren marketing inspanning in. Tegenwoordig is alles online. Gaat het veel sneller! Je hoeft niet meer met de auto de boer op om jezelf te verkopen. Het is plug and play. Gasten zoeken eenvoudig online en het is aan ons de taak om ze naar Corendon.com te krijgen en zo min mogelijk naar andere ota's. Je kunt nu relatief eenvoudig een nieuw merk neerzetten.'

Bekijk hier een interview met Kees Teer over het nieuwe Corendon Vitality Hotel in Amsterdam

Bekijk hier een dubbelinterview met topman Atilay Uslu en Kees Teer over dehotelplannen van Corendon.