Zwarte lijst hotelgasten en personeel actief

Zwarte lijst hotelgasten en personeel actief

Na een testperiode van ruim een jaar gaat Hospol, een legale zwarte lijst met fraudeurs in de hotellerie, nu breed draaien. Dit laat initiatiefnemer Ad van Bussel van Digitale Opsporing aan Misset Horeca weten.

Hospol is een webapplicatie waarmee hotels hun gasten en ook personeelsleden kunnen controleren op eerder frauduleus gedrag. Optioneel is een ID-documentscanner die persoonsgegevens aan het boekingssysteem koppelt en ook een Hospol-controle uitvoert. De ID wordt direct op geldigheid en echtheid gecontroleerd. Ad van Bussel: 'Een kopie maken van een ID is niet toegestaan. Veel hotels doen dit echter toch omdat ze willen weten wie ze in huis hebben. Onze scanner controleert de gegevens en slaat ze ook op, maar het BSN-nummer wordt onleesbaar gemaakt en de foto van de gast is wel zichtbaar, maar niet geschikt om te hergebruiken omdat we er een filter over plaatsen.'

Hotels kunnen ook kiezen voor de full-service module van Hospol. Dit is een selfservice terminal waarbij gasten zelf inchecken nadat hun id gescand is. Inclusief een betaalautomaat.

Test-hotels

Hotels die hebben proefgedraaid met Hospol zijn Huis ter Duin in Noordwijk, het Kruisherenhotel inMaastricht, het Rotterdam Airport hotel en het Golden Tulip Apple Park hotel in Maastricht.

Marcello Pauw van het Apple Park hotel zei eerder tegen MissetHoreca.nl: 'Fraude is een probleem dat enorm frustreert. Middelen die kunnen helpen de fraude – in welke vorm dan ook – te bestrijden zijn zeer welkom.'

Hospol heeft in januari op de Horecava bij de Innovation Awards meegedaan in de categorie Digital & Social Media. Hospol heeft goedkeuring van het CPB, het College Bescherming Persoonsgegevens.