Booking.com geeft Europese hotels meer ruimte

Booking.com geeft Europese hotels meer ruimte

Boekingsgigant Booking.com geeft hotels in heel Europa per 1 juli de mogelijkheid om kamers voor verschillende prijzen aan te bieden aan verschillende internetaanbieders. Dat meldt operationeel directeur Gillian Tans donderdag 25 juni. De hotelmarktplaats loopt daarmee vooruit op mogelijke Europese regelgeving, die pleit voor meer concurrentie.

De ‘geste’ van Booking.com volgt op afspraken met toezichthouders in Frankrijk, Italië en Zweden. Die oordeelden in april dat door aanpassing van de regels consumenten meer keuzemogelijkheden krijgen.

Standaardvoorwaarden voor heel Europa

Booking.com zal die lijn nu per 1 juli in heel Europa doorvoeren. ‘De aankondiging betekent dat de standaardvoorwaarden van Booking.com hetzelfde zullen zijn voor alle Europese partners’, aldus Tans. In meerdere Europese landen liepen onderzoeken naar de eisen die Booking.com aan hotels stelt. Ook de Europese Commissie was hierbij betrokken.

In Duitsland kreeg de populaire site hierom ook op zijn kop van het Bundeskartellamt. De garanties waren volgens de Duitse toezichthouder alleen op het eerste gezicht in het voordeel van de consument. In werkelijkheid beknotten ze de concurrentie en daarmee de keuzevrijheid.

Wél laagsteprijsgarantie

Volgens Tans zal er voor klanten van Booking.com niet veel veranderen. Ze benadrukte dat Booking.com de laagsteprijsgarantie blijft aanbieden. ‘Mocht in de nieuwe situatie een consument bij een ander online reisbureau een lagere prijs hebben gevonden, dan zal Booking.com het verschil terugbetalen’, zo zei ze.

850.000 overnachtingen per dag

Via Booking.com, dat actief is in 214 landen, worden wereldwijd dagelijks circa 850.000 overnachtingen geboekt. Daarmee vult de site jaarlijks circa 310 miljoen hotelkamers. ‘Ons aandeel wereldwijd is nog relatief klein’, aldus Tans. Met name in Azië, de Verenigde Staten en Zuid-Amerika timmert het bedrijf naar eigen zeggen aan de weg.