Goede zomer voor zakelijke hotelmarkt

Goede zomer voor zakelijke hotelmarkt

De zakelijke hotelmarkt in Nederland zit in de lift. In de zomermaanden juni en juli is er zelfs vaker overnacht in een hotel dan in de eerdere maanden in 2015. Dit blijkt uit cijfers van vijf grote bedrijven die via LookingforBooking Corporate Travel de hotelovernachtingen organiseren.

'Het is verrassend genoeg een goede zomer voor de zakelijke hotelmarkt', constateert Gerlof Bos, oprichter en directeur van LookingforBooking. De zomermaanden worden normaal gesproken gezien als een rustige periode in de zakelijke hotelmarkt. In 2014 werden in de maanden juni en juli gemiddeld 22 procent minder aan hotelovernachtingen.

Stijging zakelijke overnachtingen
In 2015 is alles anders: het totaal aantal zakelijke hotelboekingen in juni en juli is met 11 procent gestegen ten opzichte van juni en juli 2014. Het was in de maanden juni en juli zelfs 5 procent drukker dan in de periode van januari tot en met mei 2015.

De groei van de zakelijke hotelmarkt wordt nog verder onderstreept door het gegeven dat de gemiddelde kamerprijs inclusief ontbijt in de periode januari tot augustus 2015 met zo’n 4,5 procent is gestegen in vergelijking met dezelfde periode in 2014. 'Hotels verkopen meer kamers en verhogen daarom de prijzen', stelt Bos. Uit de cijfers van LookingforBooking blijkt verder dat zakelijke hotelgasten in 2015 iets vaker meerdere nachten aaneengesloten in een hotel verblijven.