Van Aelst: korten op stadsmarketing Amsterdam is kortzichtig

Van Aelst: korten op stadsmarketing Amsterdam is kortzichtig

Het fors terugschroeven van de budgetten voor citymarketing door de gemeente Amsterdam is kortzichtig. Dat zegt Marcel van Aelst in een interview op BNR Nieuwsradio.

‘Iedere euro die wordt uitgegeven [ter promotie van de stad] komt tienvoudig terug. Het korten op stadsmarketing is kortzichtig.’ Dit zegt Okura-topman Marcel van Aelst in een interview op BNR Nieuwsradio.

In 2017 wordt IAmsterdam met €380.000 gekort op het totale budget van ruim €5 miljoen, in 2018 gaat daar nog eens €250.000 vanaf. Het totale budget gaat daarmee zo'n 12 procent achteruit. ‘En dat terwijl wij met zijn allen €35 miljoen aan toeristenbelasting voor de stad binnenbrengen. Daarvan gaat maar een heel klein deel naar IAmsterdam.’

2013 was een succesvol jaar voor de stad. Toen is veel geld geïnvesteerd rond de heropening van het Rijksmuseum. Sindsdien komen er fors meer toeristen naar de stad.

Maar Van Aelst waarschuwt niet teveel te blijven teren op dat succesjaar. ‘Juist nu moeten we Amsterdam onder de aandacht blijven brengen in nieuwe markten, in Amerika, in Azië en dan vooral China.’

Afscheid

Marcel van Aelst (67) neemt volgende week officieel afscheid als president en statutair directeur van Okura Hotel Amsterdam. Hij blijft wel vice-voorzitter van de Japanse Hotel Okura groep.