Reizen naar locals de vakantietrend van 2015

Reizen naar locals de vakantietrend van 2015

Connect with locals' is dé reistrend van 2015, aldus vakantietrendwatcher Tessa aan de Stegge dinsdag 13 januari op de vakdag van de Vakantiebeurs in Utrecht. Reizigers willen bijdragen aan lokale gemeenschappen en zijn op zoek naar authentieke ervaringen en expertise van locals.

Tessa aan de Stegge signaleert een toenemende behoefte van reizigers aan contact met de lokale bevolking tijdens het verblijf, bij activiteiten en maaltijden, in ruil voor een financiële vergoeding.

Reisorganisaties

Verschillende reisorganisaties spelen inmiddels op die behoefte in. Zo gingen vorig jaar Nederlandse organisaties van start die reizigers en locals verbinden, waaronder Better Places, I Like Local, Withlocals, Doozze, TravelMoodz en Sleeping with the Locals.

Lokale expert

Deze organisaties hebben gemeen dat ze reizigers en lokale experts aan elkaar koppelen en hun aanbod direct online geboekt kan worden.

Authenticiteit

Aan de Stegge: 'Kleinschaligheid, authenticiteit en duurzaamheid staan bij alle organisaties voorop, maar aanbod en specialisme verschillen.'

Social traveling

De trend borduurt volgens haar voort op het verschijnsel 'social traveling', dat afgelopen jaar al een grote vlucht nam.

Airbnb

'Dat speelde zich vooral af binnen de westerse wereld, waarbij reizigers logeren bij lokale verhuurders. Het sociale platform Airbnb werd hierin groot.'

Internet

Internet speelt een grote rol bij de nieuwe trend, zegt ze. 'Reizigers willen en kunnen hierdoor hun reis graag online boeken, direct bij de lokale partij.'

Duurzaam toerisme

'Ook vinden mensen het steeds belangrijker om iets te doen voor het land dat ze bezoeken. Hun geld moet terechtkomen bij de locals, zodat duurzaam toerisme vorm kan krijgen.'

Aan de Stegge verwacht dat zo'n 100.000 mensen dit jaar zo'n reis gaan ondernemen. Reizigers willen volgens haar ook graag kennis en diensten uitwisselen met locals.

Kleinschalige netwerken

'Door bij hen te verblijven en samen activiteiten te ondernemen, ontstaan er kleinschalige netwerken waarvan iedereen profiteert.'

Verrijking

'Reizigers zijn op zoek naar kleinschalige, authentieke ervaringen, waarmee ze een land en haar inwoners goed leren kennen. Tot slot moet reizen een verrijking zijn, een leerzame ervaring die goed is voor je persoonlijke ontwikkeling.'

Invulling geven aan behoeften

De reisorganisaties geven elk een andere invulling aan deze behoeften. Zo verbindt Withlocals reizigers direct met 'local hosts' in Aziatische landen die diners, tours en activiteiten aanbieden.

I LikeLocal is een reisplatform dat reizigers de mogelijkheid biedt activiteiten te boeken bij locals in ontwikkelingslanden en Doozze richt zich vooral op een verblijf bij de lokale bevolking in Azië en Zuid-Amerika.

Bron: ANP