25 miljoen voor opknapbeurt boulevard Scheveningen

25 miljoen voor opknapbeurt boulevard Scheveningen

De gemeente Den Haag gaat de boulevard van Scheveningen voor 25 miljoen euro renoveren.  Het noordelijk deel van de boulevard wordt onder handen genomen en onder meer de omgeving van het Kurhaus krijgt een nieuw ontwerp met meer ruimte voor voetgangers en meer groen.

Den Haag wil dat het gebied een aantrekkelijker uitstraling krijgt. Wethouder Boudewijn Revis heeft een plan hiervoor naar de gemeenteraad gestuurd. Hij gaat ervan uit dat ondernemers ook geld in het gebied gaan investeren. De gemeente hoopt met de investering Scheveningen aantrekkelijker te maken voor toeristen. De ambitie is om van de Haagse wijk ‘de belangrijkste badplaats van Noordwest-Europa’te maken. Den Haag wil bovendien in de toeristische sector extra banen creëren omdat er bij de belangrijkste werkgever in de gemeente, de rijksoverheid, veel banen verdwijnen.

Elf miljoen bezoekers

Scheveningen trekt nu jaarlijks elf miljoen bezoekers. De verbouwing van de boulevard gaat naar verwachting drie jaar duren. De afgelopen jaren onderging ook het zuidelijk deel van de boulevard al een gedaantewisseling. De haven van de badplaats wordt eveneens verbeterd. Volgens de gemeente is de tijd rijp voor de renovatie van het noordelijk deel met een nieuwe eigenaar van de Pier en interesse vanuit de markt om ook verouderde bebouwing aan te pakken. Omdat de nabijheid van de zee de mogelijkheden beperkt om bomen te planten is gekozen voor vergroening in de vorm van helmgras en duinroos.

Eerder dit jaar ging De Pier in Scheveningen ook weer open nadat het iconische bouwwerk een flinke metamorfose had ondergaan.