Big data belangrijke tool voor hoteliers

Big data belangrijke tool voor hoteliers

Thema van de Dutch Hotel Award en het Hotel Management Diner dit jaar is 'kansen benutten met big data'. Volgens wedstrijdorganisator Francesco Monaco vinden veel hoteliers dat een abstract begrip. 'Dat is het niet. Hoe denk je dat reviewsites werken? Met big data.'

'Er is tegenwoordig geen zichzelf respecterend hotelmanagementteam meer dat niet op dagelijkse basis bezig is met het monitoren van de mening van gasten en klanten', zegt Monaco.

'Het staat in bijna iedere KPI en elke strategie omschreven: het resultaat van de reviewsites. Een scherpe prijs, mooie folder of schilderachtige foto's zeggen niets meer. De focus op een 8+ of 9+ is zo hoog omdat de moderne aspirant-gast bovenal eerst wil weten hoe andere mensen denken over de accommodatie waarvan je op het punt staat te gaan boeken.'

Meer gebruik
Monaco pleit voor meer gebruik van big data in de hotelsector. Met die reden is het thema voor de DHA 2015 gekozen: hotelteams dwingen erover na te denken.

'Het sturen van een mailing is iets dat ieder gastvrijheidsbedrijf met regelmaat doen. Een mooie aanbieding, aantrekkelijk nieuws of leuke wetenswaardigheden landen echter veel beter wanneer je je doelgroep precies in kaart hebt. Als je exact de behoeften van je gast weet, kun je een maatgesneden voorstel sturen. Daardoor is de bouncefactor lager en boekt men beter.'

Sociale media
Ook over het gebruik van sociale media heeft Monaco ideeën. 'Het lukraak tweeten dat er een nieuwe cocktail is of die aloude like, share en win acties zijn niet meer voldoende om potentiële gasten te imponeren. Ze zijn veel te generiek. Mensen willen aangesproken worden op hetgeen ze persoonlijk raakt en interesseert. Dat maakt het verschil.'

De hotelman wijst daarbij op het feit dat hotels al op een goudberg aan data over hun gasten zitten, die ze zo in kunnen zetten. 'Wat dacht je van de hedendaagse PMS-systemen? Alle info, wensen, klachten en voorkeuren staan er in verwerkt. Wanneer ze kwamen, wat ze aten, welke films ze keken, wat hun omzet was. Unieke informatie voor elke marketeer. Dit is informatie die elk hotel nu al gebruikt. Ook dat is big data, dus hoteliers moeten niet aankomen met 'dat ze eigenlijk niets met big data doen'.'

Inschrijftermijn verlengd
De Dutch Hotel Award 2015 draait om deze elementen, vindt Monaco. 'Nooit eerder was er zoveel informatie beschikbaar op basis waarvan je je strategie en marketingbudget zou kunnen schrijven. Daag je team uit en schrijf in. Het is super leerzaam en vooral motiverend om mee te doen. Vraag dat maar aan alle eerdere deelnemers en winnaars. De drempel is laag: enkele A4-tjes.'

Omwille van het paasweekend is de inschrijftermijn verlengd tot dinsdag 7 april.