Accor lanceert innovatieplatform Black Starling

Accor lanceert innovatieplatform Black Starling

Accor Nederland lanceerde vandaag - heel modern live via Periscope - innovatieclub Black Starling (de spreeuw). De club mensen gaat zich binnen Accor bezighouden met het zoeken naar nieuwe technieken en verbeterde processen voor de hotelgroep.

De club is een jaar geleden al opgericht, bekende Caro van Eekelen, maar opereerde in het diepste geheim. Nu is het bestaan officieel bekendgemaakt, net als de eerste projecten waar aan wordt gewerkt.

De lancering werd live uitgezonden via Periscope, de live-video dienst van Twitter, waar ook vragen gesteld konden worden.

Hotel van de toekomst
De centrale vraag waar Black Starling mee aan de slag gaat is ‘Wat is het hotel van de toekomst?’ Binnen dat thema worden producten en processen bekeken die bij dat hotel van de toekomst passen.

Zo wordt ondermeer gekeken naar het aanbieden van draadloze telefoonopladers met Qi technologie.

De naam Black Starling is gekozen als tegenhanger van de gans, het beeldmerk van Accor. ‘Een gans is log en traag, dodelijk voor innovatie’, zegt teamleider Barteld Oppers, general manager van Suite Novotel Den Haag. ‘Een spreeuw is veel dynamischer.’

Enige wereldwijd
Accor Nederland is de enige groep binnen Accor wereldwijd met een eigen innovatieclub. Vanuit Frankrijk is ook al een delegatie op bezoek geweest, men is daar erg geïnteresseerd waar Oppers en zijn team mee komen.

Ook binnen andere hotelgroepen bestaan vergelijkbare initiatieven. NH Hotel Group heeft bijvoorbeeld Living Lab, waar innovatieve vindingen ‘live’ getest worden in hotelkamers in Madrid.