Ook G4S lanceert intelligente geldkluis

Ook G4S lanceert intelligente geldkluis

Beveiligingsbedrijf en geldafhandelaar G4S lanceert CAS (Cash Afstortservice), dat werkt op basis van een intelligente geldkluis: de kluis controleert en telt ingevoerde biljetten direct en stort het geld ook meteen op de rekening van de ondernemer. Afgelopen najaar introduceerde collega RCCS een vergelijkbare service.

De afstortservice telt automatisch elk biljet, controleert het op echtheid en schrijft het bij op de bankrekening. Als CAS bijna vol is, komt er automatisch een seintje binnen bij G4S en wordt de inhoud opgehaald.

‘Het werd hoog tijd voor een modern alternatief voor storten bij de bank’, vertelt Bas Rodenberg, commercieel directeur G4S Cash Solutions. ‘Als het aan ons ligt, wordt CAS de contante versie van het pinapparaat. Een onafscheidelijk duo in iedere winkel.’

Contant

Ondernemers kunnen door CAS veilig en efficiënt de omzet beheren, los van de hoogte van de omzet en zonder onderscheid tussen contant en elektronisch geld. ‘Contante betalingen blijven,’ zegt Rodenberg. ‘Uit recent onderzoek blijkt dat Nederlanders nog steeds de helft van de toonbankbetalingen contant afrekenen. De grote hoeveelheid cash die dagelijks bij winkeliers over de toonbank gaat, vraagt om goed georganiseerd betalingsverkeer. Efficiënt elektronisch betalen is de normaalste zaak van de wereld, ook voor winkeliers en voor kleine bedragen. Nu nog een toegankelijke oplossing voor de contanten: 25 jaar na de invoering van pin werd het daar hoog tijd voor.’

Afgelopen najaar kwam RCCS als eerste geldafhandelaar met een dergelijke service. RCCS is het bedrijf van Fred Rensenbrink, die ooit betrokken was bij de oprichting van Securicor, de voorloper van G4S.

Horeca

CAS is volgens Rodenburg uitermate geschikt is voor de horeca. CAS telt en verzekert cash en stort het direct op de rekening van de ondernemer. De kluis, die op een vaste plek in de zaak staat, geeft via een beveiligde verbinding aan G4S door hoeveel geld erin zit zodat G4S het op tijd kan ophalen.

‘Ondernemers gaan nog altijd - vaak uit gewoonte - op wisselende tijdstippen en met het geld in ‘onopvallende’ boodschappentassen naar de bank om het af te storten’, vertelt Rodenberg. ‘Dat is echt niet meer van deze tijd. Het aantal bankfilialen vermindert, de digitale mogelijkheden zijn eindeloos en de ondernemer van nu richt zich steeds meer op de toekomst.’