Inpandige bakkerij in Van der Valk Hotel succesvol

Inpandige bakkerij in Van der Valk Hotel succesvol

Het eerste half jaar van de inpandige bakkerij in Van der Valk Hotel Eindhoven is zo goed verlopen dat Bakkerij Schellens in Eindhoven het concept wil uitrollen richting zorginstellingen en andere bedrijven in de groothoreca en de recreatieve sector.

Twee jaar geleden kwam Fabian Hendrix, directielid van Bakkerij Schellens in contact met de food- en beveragemanager van Van der Valk in Eindhoven. ‘We zijn in gesprek geraakt over de levering van brood. Welk brood wordt er aan hen geleverd? Waarom? Hoe vaak? En wat wordt er allemaal door Van der Valk mee gedaan?

Daaruit bleek dat ze eigenlijk weinig met het broodassortiment deden richting hun gasten, terwijl brood wel een wezenlijk onderdeel is van het ontbijtbuffet en de lunch. We zijn samen gaan filosoferen over het broodassortiment en hoe je meer volume kunt creëren met een kleiner aantal producten. Dat heeft ertoe geleid dat Van der Valk Eindhoven halverwege 2014 is overgestapt en een samenwerking met ons is aangegaan omtrent de levering van brood- en banketproducten’, blikt Hendrix terug.

Extra beleving

Na een half jaar ging hij weer in overleg met Van der Valk. ‘Vanuit De hotelvestiging wilde graag nog meer toegevoegde waarde in de vorm van extra beleving aan de gasten bieden. Van der Valk Eindhoven heeft de afgelopen jaren een fantastische prestatie neergezet op het gebied van vernieuwen. Ze hebben echt conceptmatig gekeken naar hun imago en zijn zich ook steeds meer op zakelijke gasten en evenementen gaan richten. Steeds meer ondernemers en bedrijven zien de hotels als ideale mobiele kantoor- en vergaderlocaties.’

Om zich nog verder te onderscheiden van andere hotelketens en horecagelegenheden wilde de Van der Valk-manager meer bieden dan de bekende mandjes brood op de ontbijttafels. ‘Zodoende zijn we op het idee van de Bakery Store gekomen: een instore bakkerij waarbij de gast zo uit de ontbijtzaal de bakkerij in loopt, die vol staat met vers afgebakken broodjes, muffins en andere luxe ontbijtproducten. Voorheen werd het brood afgebakken achterin de grote keuken. Door dit naar de Bakery Store te verplaatsen, worden de klanten meegenomen in de beleving en zien ze het productieproces. ‘Instant Fresh’ noemen we dat’, legt Hendrix uit.

De Bakery Store, die onderdeel uitmaakt van het buffet, is door bakkerij Schellens zelf ontwikkeld. ‘Van der Valk heeft geïnvesteerd in het bouwkundige gedeelte en wij beheren de bakkerij-apparatuur.’

Training personeel

In de instore bakery wordt met halffabricaten gewerkt die door bakkerij Schellens worden aangeleverd. Ook het personeel wordt door de bakkerij getraind. ‘Tijdens het ontbijt en de lunch wordt continu voor het oog van de gasten gebakken. Daarnaast worden bijvoorbeeld ook muffins en andere lekkernijen afgewerkt en worden hapjes bereid voor zakelijke evenementen. In overleg met Van der Valk veranderen we een aantal keer per jaar het assortiment en bieden we telkens andere broden-van-de-maand aan. Ook ontwikkelen we nieuwe producten, die exclusief bij het Van der Valk Hotel in Eindhoven worden verkocht. Het is onze rol om vanuit ons vakmanschap mooie producten te maken, na te denken over het leveren van zich onderscheidende seizoenslekkernijen en rekening te houden met speciale wensen tijdens evenementen bij het Van der Valk Hotel.’

Door de instore bakery is de functie van Bakkerij Schellens wezenlijk veranderd, zegt Hendrix. ‘Voorheen waren we broodleverancier, nu hebben we een partnerschap ontwikkeld dat veel verder gaat.’ Dat past volgens hem uitstekend in het huidige tijdsbeeld.

Succesvol

De instore bakery is inmiddels een half jaar open en Hendrix is erg tevreden over de eerste periode. ‘We hebben ontzettend veel positieve reacties gekregen. De gasten van Van der Valk vinden het hartstikke leuk en hebben de Bakery Store echt omarmd.’

Doel is om het concept verder uit te rollen. Niet alleen naar andere vestigingen van Van der Valk, maar ook richting zorginstellingen, groothoreca en de recreatiesector. ‘Deze instanties en ondernemingen vragen meer flexibiliteit en service met daar tegenover minder grote volumes. Dat sluit goed bij ons aan als bakkerij in het middensegment.’

foodvisie

Kijk voor meer foodtrends op Foodvisie.nl