Hilton Worldwide introduceert robotconciërge Connie

Hilton Worldwide introduceert robotconciërge Connie

In een onderzoek naar technologie in de reisbranche onder 6000 reizigers wereldwijd gaf 80 procent aan dat tegen 2020 robots een belangrijke rol spelen in hotels. Toeval of niet: Hilton Worldwide introduceerde deze week Connie, een menselijke robot die als conciërge fungeert.

De robot van Hilton is ontwikkels in samenwerking met computerbedrijf IBM en gebaseerd op de software van supercomputer Watson, die bekend werd nadat hij de kennisquiz Jeopardy! won van de beste menselijke spelers.

De software is ontwikkeld om gesproken vragen te begrijpen en daar een niet-voorgeprogrammeerd antwoord op te kunnen geven op basis van internetbronnen.

Aan de hotelrobot kunnen gasten bijvoorbeeld vragen stellen over het weer, lokale atracties, hotelfaciliteiten en restaurantsuggesties.

Conrad Hilton

De naam Connie is afgeleid van Conrad, de voornaam van de oprichter van Hilton Worldwide Conrad Hilton. De eerste Connie staat bij de receptie van Hilton McLean in Virginia, waar ook het hoofdkantoor van Hilton Worldwide gevestigd is.

De robot zal samenwerken met menselijke hotelmedewerkers om vragen van gasten te beantwoorden. De software is zelflerend, en leert momenteel om te gaan met de interactie met gasten en hoe hun vragen op een vriendelijke en informatieve manier kunnen worden beantwoord.
Bekijk onder dit artikel een filmpje van Connie.

Hoe meer gasten in gesprek gaan met Connie, hoe beter de robot leert hun vragen te beantwoorden. Het hotel krijgt een overzicht van welke vragen aan Connie gesteld worden, om daarmee de service voor gasten te kunnen verbeteren.

Nieuwe dimensie

‘We willen de gastervaring een nieuwe dimensie geven, en deze slimmer, gemakkelijker en ook leuker maken’, zegt Jonathan Wilson, vice-president product innovation and brand services voor Hilton Worldwide. ‘Door met innovatieve partners als IBM samen te werken, kunnen we gasten op een onverwachte manier verrassen.’

Volgens hem is Connie ook het jongste voorbeeld van het innovatieve karakter van Hilton op het gebied van gastbeleving en technologie. Al in 1947 was het hotelbedrijf de eerste die televisies op de kamers plaatste, recenter was Hilton een van de eersten waar gasten van het loyaliteitsprogramma online kunnen inchecken en zelfs hun eigen kamer selecteren. Ook werkt Hilton Worldwide samen met innovatieve partners als Uber, Tesla en Current, om ook het vervoer van personeel en gasten te moderniseren.

Robots in hotels

Uit onderzoek van Travelzoo onder 6000 reizigers wereldwijd naar de voortgang van technologie in de reisbranche gaf 80 procent aan dat tegen 2020 robots een belangrijke rol spelen in ons dagelijks leven en ook nadrukkelijk aanwezig zullen zijn in hotels.

De respondenten zien grote voordelen: robots kunnen beter omgaan met taalbarrières, ze geven menselijke medewerkers meer tijd voor andere zaken, ze worden niet moe en hebben een beter geheugen, schrijft eHotelier op basis van het onderzoek.

Aan de andere kant zijn ze onpersoonlijk, nemen banen in van mensen, zijn niet creatief en zullen moeite hebben met het begrijpen van accenten, grapjes en culturele verschillen.