Hotelbel: nieuwe classificatie voor hotel- en vergaderlocaties

Hotelbel: nieuwe classificatie voor hotel- en vergaderlocaties

HMC Reservations start in januari 2017 met haar eigen classificering voor Nederlandse Hotel en vergaderlocaties. In het systeem dat de naam Hotelbel draagt, komen classificering, reviews en de eigen ervaringen van HMC Reservations tot één eindoordeel voor de hotel- en vergaderlocatie.

De locatie met de beste beoordeling krijgt aan het einde van elk jaar De Gouden Hotelbel.

HMC Reservations, het bedrijf van Renee de Winter, dat voor derden kosteloos hotels en vergaderlocaties zoekt en boekt, bundelt in haar eindoordeel zowel de faciliteiten van het hotel als de vergader- en congreslocaties. ‘In Nederland is nog geen systeem dat beide disciplines beoordeelt. Dat gaan wij wel doen met Hotelbel,’ laat Henrike Dol van HMC Reservations weten.

‘Sinds januari 2016 is de sterrenclassificatie niet meer verplicht voor hotels in Nederland. Hotels kunnen zelf bepalen of ze de sterren nog hanteren, waardoor je ziet dat steeds meer hotels hun sterren van de gevel halen. Uit onderzoek op de zakelijke markt blijkt dat dit voor verwarring zorgt bij het boeken van hotels. Dat is de reden waarom we Hotelbel starten,’ aldus Nicky Kuiper van HMC.

Hotelsterren

Beoordeling hotels

‘De beoordeling van de locaties is gebaseerd op zowel ervaringen van de zakelijke klanten van HMC, onze ervaringen met het boekingsproces en de faciliteiten en de service van de locaties,’ aldus Henrike Dol.

Cijfer zeven

Hoeveel hotels en vergaderlocaties in Hotelbel worden beoordeeld, kan Dol niet zeggen. ‘Elke locatie start met een zeven en vervolgens wordt dat cijfer bijgeslepen. Voor accommodaties is de dienst gratis. Wij werken ook kosteloos voor onze eigen klanten. We ontvangen commissies van de hotels die we boeken voor onze klanten.’

Hoe hoog die commissie is, telt niet direct mee in de beoordeling, wel het boekingsproces en de ervaringen van HMC daarbij.

Voor Renee de Winter in maart 2015 startte met HMC Reservations was ze 17 jaar betrokken bij Efficient Hotel Partner. Ze deed Hotelschool Amsterdam (1984) en was in haar carrière ook tien jaar sales manager bij Hilton Amsterdam Airport Schiphol.