Administratieplicht remt Airbnb Brussel: hotelsector reageert 'tevreden'

Administratieplicht remt Airbnb Brussel: hotelsector reageert 'tevreden'

De hotelsector in Brussel is tevreden met de nieuwe regels die gelden voor onder meer Airbnb. Een administratieplicht maakt het tijdelijk verhuren in de Belgische hoofdstad vele malen omslachtiger. Het nieuwe uitvoeringsbesluit werd vorige week goedgekeurd.

Iedereen die in Brussel tegen betaling een overnachting aanbiedt moet zich binnenkort registreren. Dit omdat Airbnb-verhuurders onder geen enkele toerismewetgeving vallen, waardoor ze zonder beperking kunnen bijverdienen, zo meldt de Vlaamse zakenkrant De Tijd.

Regels

Vanaf eind april moeten verhuurders zeker tien documenten voorleggen aan hun tijdelijke huurders. Daaronder vallen een verzekering, bewijs omtrent gedrag en een plattegrond en foto's van de woning. Ook moeten ze een bewijs van brandveiligheid aanvragen, waarvoor documenten nodig zijn waarin staat dat de elektrische, de verwarmings- en de gasinstallatie recent zijn goedgekeurd. De woning moet bovendien voorzien zijn van sanitair dat enkel voor de gasten is en er moet een schriftelijke toestemming zijn voor verhuur van de huiseigenaar.

Fiscus

Airbnb noemt de regels complex, maar zegt tevreden te zijn met de legalisering van de diensten. Wie al vaker via Airbnb heeft verhuurd, moet zich voor eind juli bij de Brusselse administratie melden. Tevens moeten zij bewijzen dat ze de inkomsten in het verleden hebben aangegeven bij de fiscus.

Eerlijke concurrentie stimuleren

De Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) wil met de nieuwe regels 'de eerlijke concurrentie tussen de logiesuitbaters stimuleren', maar wil ook 'een einde maken aan het in het wilde weg volledig of gedeeltelijk uitbaten van privégebouwen, zodat een deel beschikbaar blijft op de huurmarkt'.

Volgens De Tijd heeft de hoofdstad zich met 5000 Airbnb-adressen in korte tijd ontpopt tot een concurrent voor de hotelsector die daar 20.000 kamers aanbiedt.