Nederlanders verruilen camping voor hotel

Nederlanders verruilen camping voor hotel

Het gaat goed met de hotelbranche in Nederland, dat meent ABN AMRO op basis van eigen onderzoek. Er komen nog altijd méér toeristen naar Nederland, en ook vieren Nederlanders vaker vakantie in eigen land. Opvallend is dat ze daarbij steeds vaker een hotel verkiezen boven de camping.

Na de omzetgroei van 6,1 procent in 2015, verwacht ABN AMRO voor 2016 opnieuw een groei van het aantal gasten in de hotelbranche. Deze groei is vooral te danken aan de toename van het inkomend toerisme, dat sinds 2009 alleen in Amsterdam al is gestegen met maar liefst 50 procent.

Ook het aantal Nederlandse vakantiegangers stijgt. Daalde het aantal Nederlanders dat in eigen land op vakantie ging vorig jaar nog met 1 procent, dit jaar stijgt het aantal binnenlandse toeristen met ruim 1 procent. Oorzaak is de stijgende koopkracht onder mensen met lagere inkomens, die relatief vaker kiezen voor een binnenlandse vakantie.

Camping

In 2015 werd 30 procent van die binnenlandse overnachtingen in een hotel doorgebracht, en een kwart op de camping. Tien jaar geleden was dat nog andersom.

De toename in aantal gasten resulteert volgens de bank in een omzetgroei van 4 procent. Wel is deze groei geografisch zeer ongelijk verdeeld. Buitenlandse toeristen reizen namelijk vooral af naar Amsterdam en de kustgebieden. Sinds 2009 is dit inkomend toerisme gestegen met maar liefst 50 procent.

AirBnB

Het aanbod van logies in Nederland op Airbnb bestaat uit ruim 15 duizend kamers en huizen, waarvan twee derde in Amsterdam. Het aantal boekingen via dit alternatieve en concurrerende kanaal neemt nog steeds toe. Zeven procent van het totaal aantal overnachtingen in Amsterdam vindt inmiddels plaats in woningen. Vanwege de groei van het inkomend toerisme is het effect op de kamerprijzen van hotels nu nog beperkt.

Online strategie

De meeste boekingen van hotelkamers vindt plaats via internet, nu zelfs ook via real-time bidding. Hotels ondervinden op internet concurrentie van online reisbureaus (ota’s), die een deel van de kamerprijs (gemiddeld 18 procent) als fee vragen voor bemiddeling. Hotels reageren door vaste klanten meer aan zich te binden met loyaliteitsprogramma’s. Voorheen waren deze programma’s vooral gericht op de zakelijke reiziger. Nu is ook de vakantieganger goed in beeld bij de hoteliers.