'Liever smartphone mee op reis dan partner'

'Liever smartphone mee op reis dan partner'

Het absolute nummer één reisgadget is de smartphone. Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek van Hotels.com Mobile Travel Tracker. 65% van de Nederlanders neemt het liefst zijn of haar smartphone mee op reis, liever nog dan een partner (54%).

Hotels.com deed onderzoek onder 9.200 reizigers in 31 landen, waarvan 300 Nederlandse respondenten. Nederlandse reizigers maken gemiddeld drie reizen per jaar en slapen 12 nachten per jaar in een hotel. Nederlanders boekten in 2015 gemiddeld drie hotelverblijven met een smartphone. Opmerkelijk uit het onderzoek is dat 65% van de Nederlanders het liefst zijn of haar smartphone meeneemt op reis, liever nog dan een partner (54%).

Betaalmethode

Voor de tech-liefhebbende reiziger speelt bij het boeken met de mobiel niet alleen de prijs-kwaliteitsverhouding een doorslaggevende rol. Ook het aanbieden van een geschikte betaalmethode, oprechte gastenbeoordelingen en de juiste informatie over het hotel staan hoog op het wensenlijstje.

Belangrijkste factoren

1. Goede prijs-kwaliteitsverhouding – 45%
2. Geschikte betaalmethode – 44%
3. Oprechte gastenbeoordelingen – 35%
3. Gedetailleerde informatie over het hotel – 35%
4. Eenvoudig zoeken en resultaten filteren – 32%

Weinig spontane boekingen

Slechts een kleine 15% van de Nederlandse 'mobiele boekers' boekt een hotel in de week voor aankomst. Wereldwijd heeft 42% van de reizigers wel eens een hotel geboekt voor nog dezelfde avond.

Informatiebron

Met gemiddeld drie reisapps op de smartphones van Nederlandse reizigers wordt de smartphone bestempeld als een onmisbare bron van informatie.

Op reis wordt de smartphone gebruikt voor:

1. Inspiratie opdoen, informatie over bestemmingen en hotels – 31%
1. Social media – 31%
2. Weersvoorspelling checken – 30%
3. GPS/kaarten om te navigeren – 29%
4. Prijzen en deals vergelijken – 28%

Toekomst

Hotels.com Mobile Travel Tracker keek naar waar reizigers hun smartphone in de toekomst voor willen gebruiken. Het populairst was het boeken van een restaurant of vervoer nabij het hotel (20%), gevolgd door het achterlaten van een review voor een hotel (17%) en het opslaan van een digitale hotelkamersleutel op de smartphone (17%).