nieuws

Grote gevolgen fusie Mariott en Starwood

Hotel 3446

Door de fusie van Marriott en Starwood heeft het nieuwe hotelbedrijf in 14 van de twintig grootste hotelsteden ter wereld een derde tot de helft van de zakelijke markt in handen. Ook in Amsterdam is het aandeel fors.

Grote gevolgen fusie Mariott en Starwood

Het samengaan van Marriott en Starwood heeft in sommige steden grote gevolgen. De hotelmoloch heeft in Amsterdam een marktaandeel van 20 procent in de totale zakelijke hotelomzet, in het Amerikaanse Minneapolis zelfs 50 procent. In 14 van de 20 grootste hotelsteden (naar aantal overnachtingen) ter wereld is dat aandeel een derde of meer (zie afbeelding).

Omdat de markt in aantal aanbieders per saldo kleiner wordt, zullen in die steden waar de combinatie een hoog marktaandeel heeft, de kamerprijzen verder toenemen. Goed nieuws voor Amsterdamse hoteliers: minder concurrentie en hogere kamerprijzen, maar wel met een megabedrijf als competitie op de markt.

Vliegwiel

Overigens zullen de gevolgen het grootst zijn in Amerika, waar beide bedrijven al sterk vertegenwoordigd waren. Van die 14 steden waar het marktaandeel meer dan een derde is, liggen er 13 in Noord- en Midden-Amerika.

Volgens onderzoeks- en databureau CWT Solutions Group kan de megafusie als vliegwiel fungeren en zullen meer fusies volgen. In de hotellerie, en zeker op de zakelijke markt, telt volume en formaat. Ook bieden overnames en fusies hotelketens een middel om snel marktaandeel te vergaren in een segment of geografisch gebied waar het nog ondervertegenwoordigd is. Of het is een eenvoudig middel om de concurrentie in dezelfde markt te ‘verslaan’ (door ze eenvoudigweg te kopen).

Aantal hotels

In Europa maakt Marriott/Starwood een sprong als het om het aantal hotels gaat. Marriott heeft in haar eentje 325 hotels in Europa, net iets meer dan Hilton (317). De combinatie heeft straks 499 hotels in Europa. Dat is nog wel fors minder dan de nummer één Accor (3023 hotels) en nummer twee IHG (660 hotels). In de VS was Marriott met 3511 hotels de nummer twee, net achter Hilton (3742) en net voor IHG (3303). Na de fusie is Marriott/Starwood onbetwist te grootste met 4061 hotels. In Azië hijgt de combi nu met 484 hotels nummer één Accor (518 hotels) in de nek.

En gezien het overnamepad waarop Marriott zich al twee jaar begeeft, zou het zomaar kunnen dat Marriott binnenkort meer deals aankondigt.

Grote deals van de afgelopen tijd:

  • april 2014 – Marriott koopt Protea, 116 hotels in 7 Arikaanse landen
  • januari 2015 – IHG koopt Kimpton, 62 hotels in de VS
  • april 2015 – Marriott koopt Delta, 37 hotels in Canada
  • december 2015 – Accor koopt Fairmont, 115 hotels wereldwijd
  • april 2016 – HNA koopt Carlson Hotels, 1400 hotels wereldwijd
  • juni 2016 – Marriott koopt Starwood

Hox007_marriott-starwood

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels