nieuws

AccorHotels wil duizend moestuinen in 2020

Hotel 1510

AccorHotels wil duizend moestuinen realiseren in 2020. Momenteel heeft de hotelgroep waaronder merken als Sofitel, Pullman, Novotel, Ibis en Mercure vallen al 500 stadstuinen. Ander duurzaam initiatief van de hotelketen is het tegengaan van voedselverspilling in de keuken en de restaurants en duurzame gebouwen realiseren.

AccorHotels wil duizend moestuinen in 2020
Accor Duurzaam

AccorHotels heeft in april 2017 zijn doelstellingen aangekondigd tot 2020. Project ‘Planet 21’ legt de nadruk op twee belangrijke uitdagingen in voeding en bouw. Ook diverse Nederlandse hotels doen aan de initiatieven van moeder Accor mee.

AccorHotels zet zich in voor de ontwikkeling van stadslandbouw en wil 1.000 moestuinen aanleggen tegen 2020. Op dit moment zijn er wereldwijd al 500 stadstuinen aangelegd.

Accor tegen voedselverspilling

38 hotels in 13 landen implementeerden al technologische oplossingen om de voedselverspilling in keukens en restaurants tegen te gaan. De pilothotels van AccorHotels verminderden hun voedselafval met bijna 60 procent.

Arnaud Herrmann, directeur duurzame ontwikkeling bij AccorHotels: ‘Een jaar geleden stelden we nieuwe, nóg ambitieuzere doelstellingen voor Planet 21. Als ik zie hoeveel inzet onze hotels in 2016 toonden op het vlak van duurzaamheid, kan ik dat alleen maar toejuichen. Ons engagement ‘Acting here’ is het afgelopen jaar realiteit geworden: onze teams waren er rotsvast van overtuigd dat ze de zaken naar een hoger niveau konden tillen, en ze rolden lokale initiatieven uit met een grote meerwaarde voor onze gasten, partners en de lokale gemeenschappen. Ze streden tegen voedselverspilling en zetten zich in voor boslandbouw en energietransitie. Bovendien vertaalde onze test en leer-aanpak zich in nieuwe, intelligente middelen waarmee we nog sneller onze doelstellingen konden halen.’ accor wil 1000 moestuinen

Initiatieven in Nederland

AccorHotels organiseert in de Benelux een aantal lokale initiatieven in het kader van Planet 21. In Amsterdam is Mercure Amsterdam Centre Canal District op 21 april 2017 gestart met de verkoop van het overgebleven ontbijt tegen een zwaar gereduceerd tarief om voedselverspilling tegen te gaan. Vervolgens zal dit iedere 21e van de maand gedaan worden. 75 procent van de opbrengst hiervan wordt aan het einde van het jaar aan het lokale goede doel het Vergeten Kind geschonken.

Novotel Den Haag City Centre, Novotel Suites Den Haag City Centre, Mercure hotel Den Haag Central, ibis Den Haag City Centre en ibis Den Haag Scheveningen zijn gaan plastic vissen in de Haagse grachten in samenwerking met Plastic Whale en de Ooievaart.

Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een kruidentuin toegevoegd op hun binnenplaats waarbij de keuken gebruik kan maken van verse kruiden.

Ibis Amsterdam Airport, Mercure Amsterdam Centre Canal District en ibis Amsterdam Centre Stopera hebben een bijenkorf bij het hotel geïnstalleerd, hiermee kunnen de hotels de huisgemaakte honing aanbieden aan hun gasten bij het ontbijt. Bovendien streamen ze de bijen ook live, wat erg vermakelijk is om te zien.

Minder voedsel weggooien

38 hotels in 13 landen implementeerden al technologische oplossingen om de voedselverspilling in hun keukens en restaurants tegen te gaan. Resultaat: de pilothotels verminderden hun voedselafval met bijna 60 procent – goed voor een besparing van zo’n 540.000 euro.

DuurzaamheidIn samenwerking met Winnow, koploper in de strijd tegen voedselverspilling, installeerde Pullman Dubai Creek City Center een innovatieve oplossing in zijn keuken om het afval te kunnen wegen alvorens het weg te gooien. Na één maand verminderde dit het voedselafval al met 80%. Voor dit hotel met 317 kamers kwam dit neer op een wekelijkse besparing van 400 dollar.

Sommige hotels gebruiken nog andere tools om verspilling tegen te gaan. Zo gebruiken 20 hotels van Novotel, ibis, ibis Styles en Mercure in Frankrijk de app Too Good To Go: omwonenden en toeristen kunnen voor een prikje maaltijden kopen die anders zouden worden gedumpt. In enkele maanden tijd redde dit concept al meer dan 1.000 restmaaltijden. AccorHotels gaat de maatregelen nog dit jaar op grote schaal uitrollen, en ook de follow-up verzorgen van de wereldwijde resultaten.

Koolstofneutrale gebouwen

Een van de strategische pijlers van Planet 21 is de verduurzaming van vastgoed met koolstof-neutrale gebouwen. Hiermee in overeenstemming, verminderde de groep in amper een jaar tijd zijn energieverbruik met 2,4 procent en de CO2-uitstoot daalde met 3 procent.

Meer dan 500 stadstuinen

AccorHotels is wereldwijd aanwezig in meer dan 1.700 steden. De hotelgroep streeft naar en zet zich in voor de ontwikkeling van stadslandbouw en wil 1.000 moestuinen aanleggen tegen 2020. Amper een paar maanden nadat de groep zijn doelstelling aankondigde, zijn er wereldwijd al meer dan 500 stadstuinen aangelegd, onder meer in Bangkok, Parijs, Rome, São Paulo en Kinshasa.

In maart ondertekende AccorHotels in Parijs het charter ‘Objectif 100 hectares’, een initiatief om 100 hectare groene daken en muren aan te leggen, waarvan 33 hectare voor stadslandbouw in de Franse hoofdstad. Een aantal hotels, zoals het Mercure Paris Boulogne Porte de Saint Cloud, probeert vernieuwende stadsteelttechnieken uit. Met ondersteuning van didactisch materiaal wagen ze zich aan aeroponics, teelt waarbij de wortels vrij in de lucht hangen, en hydrocultuur, kweken op inerte substraten die geen voeding bevatten (bijvoorbeeld zand, kleikorrels of steenwol). De eerste oogst wordt verwacht in juni van dit jaar.

Over Accor

De AccorHotels groep is wereldwijd marktleider op het gebied van reizen met ruim 4.100 hotels, resorts en accommodatie in 95 landen.

Luxe merken:
Raffles, Fairmont, Sofitel Legend, SO Sofitel, Sofitel, onefinestay, MGallery by Sofitel, Pullman en Swissôtel

Middensegment
25hours, Novotel, Mercure, Mama Shelter en Adagio

Voordelige merken:
JO&JOE, ibis, ibis Styles en ibis budget

Regionale merken:
Grand Mercure, The Sebel en hotelF1

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels