nieuws

Tweejaarlijkse beurs EquipHotel in het teken van inno-fusion

Hotel 2737

De tweejaarlijkse hotelbeurs EquipHotel presenteert traditioneel in het voorjaar de belangrijkste trends in de markt, die ook op de beursvloer aandacht krijgen. EquipHotel 2018 is van 11 tot en met 15 november in Parijs.

Tweejaarlijkse beurs EquipHotel in het teken van inno-fusion

Deze editie van EquipHotel staat een viertal trends in de hotellerie centraal, die zijn te vangen in het thema ‘inno-fusion’ – innovatie zit niet langer persé in in nieuwe producten, maar meer in het combineren van elementen. 

Elementen uit verschillende culturen, lifestyles of verschillende branches. Doordat gasten steeds meer reizen, vergroot de kennis van andere culturen. Hierdoor worden de eisen van de moderne gast anders dan die van hun ouders.
Ook zie je dat steeds vaker branchevreemde bedrijven hotels openen, neem Bulgari, Armani of Ikea, dat in het Zweedse Almhült een hotel heeft. 

Keuzes en ervaringen 

Eén van de belangrijkste wensen van de huidige gastgeneratie is keuzemogelijkheid. Onder invloed van Netflix en Spotify is de jonge generatie reizigers gewend zelf te kiezen. Ook in hotels verwacht die generatie keuze. Biedt dus keuze in amenities, in kussens, in smaken koffie en thee, in de minibarvulling. 

Een andere belangrijke wens is het bieden van ervaring. De jonge gast zoekt op reis, of dat nu zakelijk of privé is, ervaringen. Ze willen nieuwe herinneringen maken en hun verblijf is bij voorkeur voorzien van Instagrammable elementen en ervaringen. 

Vier trends op EquipHotel

 Aan de hand van vier trends schetst trendwatcher Cecile Poignant een paar archetypische moderne hotels. 

  • New minimalism experience
    sereniteit, rustige kleuren, Scandinavisch design. Gericht op reizende nomanden. 
  • Elegance of craft 
    hang naar analogie en ambacht. Veel ambachtelijke en handgemaakte producten. Ook: verblijven bij kunstenaars of ambachtslieden. 
  • Intense life 
    sterk gericht op emotie, yoga en meditatie. Wellness tourism.
  • Humble luxury 
    rauwe materialen, perfecte imperfectie. Aandacht voor verstrijken van tijd door oude elementen zichtbaar te laten. 

Aandacht voor design 

 

In Signature Space gaat het meer over materialen, waarbij Japanse patronen dit jaar een subtrend vormen.

In de Senses Room draait het om de toegankelijkheid van hotels voor minder validen. Van drive-in douches en brede doorgangen voor rolstoelgebruikers tot tactiele elementen en het voorkomen van scherpe randen voor blinden. Ook kunnen beursbezoekers op blote voeten allerlei vloermaterialen testen.

Wellness is een nog altijd groeiend element binnen de hotellerie, vooral bij resorts. Ideeën hierover worden getoond in het Wellness Centre. 

Op de beursvloer is naast deze trends ook veel aandacht voor design en hardware. In de Design Hub is alles opgehangen aan design van meubels en andere kamerelementen. Onder meer het hotelbed als kantoor. 

Cosy Lazy gaat in op cocoonen: gasten met de wens om ‘disconnected’ te zijn. Op de kamers geen

schermen, telefoon of zelfs maar wifi. De natuur is het thema van deze ‘kamer’, waarbinnen inspiratie wordt geboden voor elk van de drie pijlers in een hotelkamer: bed, bureau en badkamer. 

Casa de Luz en Resto des Chef 

Casa de Luz is een van de grote beursrestaurants, waar onder meer wordt ingegaan op het creeëren van atmosfeer. Het thema van het 130 couverts tellende restaurant is Portugal, het concept is speciaal voor de beurs gecreëerd. Dagelijks wordt een ander menu gehanteerd. 

Studio18 

Net als vorige editie is de trots van de organisatie Studio18, een tijdelijk, volledig ingericht hotel van 3000 vierkante meter. Studio18 bestaat uit drie verdiepingen: op de begane grond kamers, op de eerste verdieping f&b en daarboven een ‘dakterras’. Dat terras bevindt zich wel onder het dak van de beurslocatie – het is immers november. 

Opvallend genoeg is bij Studio18 geen lobby ingericht. Interieurdesigner Jean-Philippe Nuel legt uit: ‘Heel lang dachten wij, hoteliers en ontwerpers, vooral aan de lobby en de algemene ruimtes. Dáár gebeurt het in een hotel. Maar nu wil ik graag de aandacht weer terugbrengen naar de kamers.’

In Studio18 zijn twee volledig ingerichte kamers. Nuel: ‘één is ingericht met als uitgangspunt polymorph. Hier gaan we in op de veranderende functie van een kamer. Kantoor en vergaderruimte overdag, cocoon en ontspanningsruimte in de avond. De andere kamer gaat uit van sensory: het ervaren van materialen en sfeer.’ 

Op de f&b etage zit Resto des Chefs, een kleurrijk ‘theater’ waar elke dag andere Franse chefs aan de kachel staan. 

Daarboven zit Digital Rooftop, een groen dak met paviljoens dat is geïnspireerd op het schilderij Tuin der Lusten van Jeroen Bosch. Een 30 meter lang houten pad

leidt gasten slingerend langs de paviljoens, waar start-ups in de hotelindustrie zich kunnen presenteren. Ook is er een programma met presentaties en sprekers. 

EquipHotel vindt plaats van 11 tot en met 15 november 2018, in Porte de Versailles in Parijs.

Reageer op dit artikel