HNA verkoopt belang in NH Hotels aan Thaise hotelgroep

HNA verkoopt belang in NH Hotels aan Thaise hotelgroep

De Thaise hotelgroep Minor International heeft haar belang in NH Hotels flink uitgebreid door de 25,2 procent van de aandelen die het Chinese HNA in handen had, over te nemen.

Minor International verkreeg eerder al een pakket van 9,5 procent, en mikt op meer: het doel van de Thaise onderneming is om een meerderheidsbelang van 51 tot 55 procent van de aandelen van NH in handen te krijgen.

Om de benodigde extra 20 procent te vergaren schrijft Minor een open tender uit voor huidige aandeelhouders. Ook als het bedrijf een meederheidbelang heeft, is het voornemens NH Hotels op de beurs te houden, met een notering aan de beurs van Madrid.

In de eerste tranche van 17,6 procent betaalt Minor 6,40 euro per aandeel, bij de overige 7,6 procent betaalt Minor 6,10 euro per aandeel.

Minor International heeft merken als Anantara, Avani, Tivoli en is actief in voornamelijk Azië, het Midden-Oosten en Afrika. In Europa vooralsnog alleen aanwezig in Portugal met 14 hotels en resorts.

Nadat HNA de voorbije jaren grootschalig insloeg in hotelland, heeft het de eerste helft van dit jaar weer afscheid genomen van veel van die aankopen. Zo deed het begin dit jaar het grootste deel van haar aandelen in Park Hotels & Reosrts van de hand en stapte HNA ook grotendeels uit Hilton Worldwide door in april bijna hat gehele belang van zo'n 25 procent te verkopen.

HNA moet financieel orde op zaken stellen, dit is de voornaamste reden waarom nu grote uitverkoop wordt gehouden.