NH Hotel Group nu echt onderdeel van Minor Hotels

NH Hotel Group nu echt onderdeel van Minor Hotels

De Thaise hotelonderneming Minor Hotels verhoogde in oktober het belang in NH Hotel Group tot 94,1 procent door een groot pakket aandelen van het Chinese HNA over te nemen. De integratie is nu grotendeels voltooid, waardoor NH Hotel Group nu in alle uitingen wordt aangeduid met 'part of Minor Hotels'. In totaal heeft het conglomeraat 540 hotels wereldwijd'.

NH presenteerde deze week de jaarcijfers en maakte meteen van de gelegenheid gebruik om de nieuwe eigendomsconstructie nog even onder de aandacht tebrengen. Naast klinkende cijfers over 2018 voelt NH Hotel Group zich nu echt part of Minor Hotels, dat in verschillende stappen vorig jaar het belang in NH verhoogde tot 94,1 procent.

De omzet van NH steeg in 2018 met 4,6 procent tot 1,6 miljard euro. Dat leverde een EBITDA op die met 265 miljoen euro 14 procent hoger lag dan in 2017. De marge ligt op 16,3 procent en is vooral te danken aan kostenreductie.

De indicatoren ADR, revPAR en bezetting laten allemaal groene cijfers zien. De gemiddelde kamerprijs (ADR) steeg met 2,3 procent tot 97,9 euro. De omzet per beschikbare kamer (RevPAR) nam toe tot 70,4 euro, een groei van 3,8 procent. De bezetting klom naar 72 procent, 1,5 procent meer dan een jaar eerder.

Iets verder ingezoomd op de Benelux zien de cijfers er als volgt uit: de omzet steeg met 6 procent tot 347,3 miljoen, met een plus van 12,4 procent in Brussel als uitschieter. ADR nam met 4 procent toe, de RevPAR met 7,4 procent.

NH Hotel Group ceo Ramón Aragonés zegt dat de goede cijfers over 2018 een ‘uitmuntende uitgangspunt vormen om de intergatie in Minor Hotels vorm te geven. Gezamenlijk werken we aan een vijfjarenplan voor NH Hotel Group om de waarde van onze samenwerking te maximaliseren.’

De voorbij jaren kampte NH Hotel Group met een zware schuldenlast. In 2018 is nog eens 484 miljoen euro aan schulden afbetaald, waardoor nu nog slechts 171 miljoen euro aan schulden in de boeken staat.

Integratie portfolio

Of inderdeel van de samenwerking met Minor Hotels ook betekent dat bijvoorbeeld loyaliteitsprogramma's gekoppeld gaan worden is nog niet bekend. Wel staan alle merken van NH nu tussen de merken die Minor zelf al had. Minor International heeft merken als Anantara, Avani, Tivoli en is actief in voornamelijk Azië, het Midden-Oosten en Afrika. In Europa vooralsnog alleen aanwezig in Portugal met 15 hotels en resorts. Naast de eigen merken exploiteert Minor ook hotels onder de vlaggen van Four Seasons, Radisson, St. Regis en JW Marriott.